مدیریت درد دندان در بیماران سالمند

درد دندان می تواند برای هر کسی ناراحت‌کننده باشد، اما برای افراد سالمند می تواند حتی بدتر باشد. با افزایش سن، دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات قرار می گیرند. این مشکلات می تواند منجر به درد، ناراحتی و حتی از دست دادن دندان شود. درد دندان در افراد سالمند بسیار بیشتر از افراد دیگ آزار دهنده است چرا که افراد سالمند با از دست دادن قوای خود و آسیب پذیری ببیشتر و پایین آمدن تحملشان بیشتر درد دندان را احساس کرده و آزرده خاطر میشوند.

دلایلی که باعث درد دندان در بیماران سالمند میشود

• پوسیدگی دندان
  • پریودونتیت
  • شکستگی دندان
  • آسیب به دندان
  • عفونت های دندانی

پوسیدگی دندان در سالمندان

پوسیدگی دندان یک عفونت باکتریایی است که می تواند باعث آسیب به مینای دندان شود. پوسیدگی دندان می تواند باعث درد، حساسیت به گرما و سرما و حتی از دست دادن دندان شود. در افراد سالمند به دلیل سست شدن فک و لثه شخص نمیتوان برخی از درمان های دندان پزشکی را برای آن ها استفاده کرد بنابراین عوارض پوسیدگی دندان برای افراد سالمند بیشتر از دیگر افراد خواهد بود.
همچنین افراد سالمند به دلیل ضعف جسمی، در مقابل درد دندان به میزان دیگر افراد مقاوم نیستند و درد دندان بسیار بیشتر از دیگر افراد به آن ها آزار میرساند.

پریودونتیت در بیماران سالمند

پریودونتیت یک بیماری لثه است که می تواند باعث التهاب و عفونت لثه شود. پریودونتیت می تواند باعث درد، تورم، خونریزی لثه و حتی از دست دادن دندان شود.این بیماری به دلیل ضعف در لثه و استخوان های فک در افراد سالمند رایج تر است.  اگر به دنبال راهکارهای حفظ سلامت دندان در تمامی سنین هستید به مطلب درج شده مراجعه کنید.

شکستگی دندان در سالمندان

شکستگی دندان می تواند در هر سنی رخ دهد، اما با افزایش سن، خطر ابتلا به شکستگی دندان افزایش می یابد که از دلایل آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش استحکام دندان
تغییر در رژیم غذایی
شرایط پزشکی خاص (پوکی استخوان، آرتروز و استفاده از داروهای خاص)

آسیب به دندان های افراد سالمند

آسیب به دندان نیز مانند شکستگی دندان با افزایش سن ، خطر ابتلا به آن افزایش میابد و دلایل آن نیز مطابق موارد بالا خواهد بود:
کاهش استحکام دندان
تغییر در رژیم غذایی
شرایط پزشی خاص

عفونت های دندانی سالمندان

بیماران سالمند به دلیل فرسایش استخوان های موجود در فکشان قدرت مقاومت کمتری نسبت به بیماری های مختلف دندانی دارند و یکی از بیماری های مخرب برای بیماران سالمند عفونت های دندانی است. این بیماری فشار و درد زیادی به بیماران سالمند وارد میکند. عوارض جانبی داروهای ضد درد دندان چیست؟ آیا در ابن باره مطالعه داشته اید؟

درمان درد دندان در بیماران سالمند

درمان درد بیماری های دندانی در افراد سالمند به نوع بیماری بستگی دارد با این حال به برخی از شیوه های درمان درد دندان در بیماران سالمند اشاره میکنیم:

-روش خانگی

• کمپرس سرد
  • داروهای بدون نسخه
  • داروهای گیاهی

-روش دندانپزشکی

• پر کردن دندان
  • روت کانال
  • کشیدن دندان

راه های جایگزین برای مشکلات دندان

• اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوار است، از ابزارهای کمکی مانند مسواک های برقی یا نخ دندان یاری بگیرید.
  • اگر بزاق شما کم است، از محصولات جایگزین بزاق استفاده کنید.
  • پاگر دندان های شما لق هستند، از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • اگر دندان های شما از بین رفته اند، از دندان مصنوعی یا بریج استفاده کنید.

جمع‌بندی درد دندان در بیماران سالمند

با افزایش سن، دندان ها ضعیف تر می شوند و در برابر بیماری آسیب پذیرتر می شوند.
درد دندان در بیماران سالمند می تواند ناشی از پوسیدگی، شکستگی، عفونت یا سایر مشکلات باشد.
درمان درد دندان در بیماران سالمند به نوع و شدت درد بستگی دارد.
مراقبت خوب از بهداشت دهان و دندان می تواند از درد دندان در دوران سالمندی جلوگیری کند.