باقی ماندن ریشه دندان در لثه

باقی ماندن ریشه دندان در لثه

باقی ماندن ریشه دندان در لثه چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

دندان یکی از عضو های مهم بدن انسان می باشد.این عضو علاوه بر زیبایی صورت، نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می کند زیرا بدن انسان نیاز به غذا داشته و غذا خوردن نیز صد در صد به جویدن غذا و هضم آن بستگی دارد. همه ی موارد لازم برای سلامت دندان از جمله مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و … را تقریبا می شناسیم. در این مبحث می خواهیم راجع به باقی ماندن دندان در لثه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

باقی ماندن ریشه دندان در لثه

آیا باقی ماندن ریشه دندان در لثه مهم است؟

کشیدن دندان در حقیقت استخراج دندان به حساب می آید و بر اثر خرابی یا ضربه و شلوغی دندان
حاصل می گردد. در بسیاری موارد این کار به راحتی صورت می پذیرد، اما بعضی اوقات دندان به طور کامل از لثه خارج نشده و مقداری از آن باقی می ماند.در این حالت عمل جراحی انجام می گیرد و درمان کمی پیچیده می گردد.

اگر ریشه در دندان باقی بماند چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید.

عوارض باقی ماندن ریشه دندان در لثه

هنگامی که ریشه ی دندان در لثه باقی می ماند باعث می گردد که زبان یک لکه ی تیز را در لثه احساس کند که باعث ناراحتی زبان می شود زیرا به طور مداوم به سمت ناحیه ای که دندان برداشته شده می رود. این قطعه دندان در لثه ممکن است زبان را تحریک کرده و باعث عفونت در لثه شود، بنابراین حذف آن برای بیمار مفید خواهد بود و به همین دلیل خارج کردن استخوان از لثه بسیار مهم می باشد.

خطرات خارج کردن دندان از لثه

مشکلی به نام سوکت خشک در حدود 3 تا4درصد در بیماران به وجود می آید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لخته ی خون در سوراخ ایجاد نشود و یا لخته ی خون خیلی زود شکسته یا تجزیه گردد. در یک سوکت خشک ، استخوان زیرین در معرض هواست که می تواند بسیار دردناک باشد . این موضوع باعث بو، یا طعم بد دهان می گردد.
سوکت های خشک معمولا سه روز پس از عمل جراحی رخ می دهند و شما می توانید برای تسکین آن به پزشک مراجعه کرده تا مسکن ، برای شما تجویز گردد.

در چه مواردی برای کشیدن دندان از جراحی استفاده می‌شود؟

از روش جراحی هنگامی استفاده می گردد که دندان در لثه شکسته و یا هنوز نروییده و دندان به طور مستقیم رشد نکرده باشد. در این حالت بیمار، درد فراوانی در لثه ی خود احساس کرده و نمی تواند به خوبی غذا خورده و حتی در صحبت کردن نیز دچار اشکال می شود.

باقی ماندن ریشه دندان در لثه

روش های درمانی برای کشیدن باقیمانده ریشه دندان در لثه

در استخراج ساده، معمولا، یک کشیدن ساده بر روی دندان انجام می شود که در دهان قابل مشاهده و رویت بوده و دارای ریشه هایی است که برای جدا شدن آسان شکل گرفته است. استخراج ساده به جراح دندان نیاز ندارد و در صورت لزوم، شما باید نزد جراح رفته و دندان را از لثه خارج نمایید.
در روش ساده دندانپزشک، دندان را با ابزار مخصوص خود سوراخ کرده و سپس برای برداشتن دندان از ابزاری به نام فورسیس استفاده می کند اما در روش جراحی لثه، عمل به روش پیچیده ای نیاز دارد که توسط متخصص جراح انجام می پذیرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی ریشه باقی مانده (جامانده) در لثه

روند بهبودی بیمار معمولا بسیار کوتاه است. جراح از شما می خواهد که حداقل 48 تا 72 ساعت وقت بگذارید تا آرام شوید و ناحیه ی درمان بهبود پیدا کند. پس از آن بیمار می تواند به فعالیت های طبیعی روزانه ی خود برگردد. بافت نرم هم معمولا طی 3 تا 4هفته بهبود پیدا می کند.

چرا دندان‌ها کشیده می‌شوند؟

دلیل اصلی کشیدن دندان ها خرابی آن می باشد. بر اثر عدم استفاده از مسواک و نخ دندان و نیز مراقبت های ویژه، دندان به تدریج خراب شده و نیاز به کشیدن یا عمل جراحی احساس می شود.
همچنین ممکن است بر اثر ضربه به صورت و دهان(، تصادف، زمین خوردن و …) ریشه ها در دهان باقی مانده و فرد را آزار ذهد. به همین جهت لزوم کشیدن دندان ها احساس می گردد.

هر گونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *