تروما دندان چیست و چگونه به وجود می آید؟

تروما دندان

تروما دندان از جمله عوارضی است که برای بعضی از افراد به وجود می آید. اما به راستی تروما چیست و چه مشکلاتی برای انسان دارد؟ آیا اطلاعات کافی در مورد این اصطلاح دندان پزشکی دارید یا خیر؟ برای پاسخ به این قبیل از سوالات در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تروما دندان

تروما دندان چیست؟

تروما یکی از مشکلات رایج برای مراجعه به متخصصین دندان است که شامل آسیب‌های فیزیکی دندان‌ها، لثه‌ها، استخوانی که حفره‌های دندان را نگه می‌دارد، لب‌ها و دهان می‌شود.

تروما دندان، مشکلات مختلفی شامل دندان بریده شده، شکستگی دندان، شکستگی فک، لق شدن دندان، کنده شدن دندان، گیر کردن دندان در سوکت، پارگی لب، پارگی لثه، از دست رفتن دندان می شود. بیشتر اوقات، این عارضه همانند یک اتفاق شدید رخ می‌دهد که بروز آن بیشتر بین کودکان 6 الی 12 سال رواج دارد.

حال در کنار این که بدانید تروما چیست، دانستن نحوه ی درمان آن هم بسیار اهمیت دارد. پس همراه ما باشید تا بدانید در صورت بروز چنین مشکلی باید چگونه آن را درمان کرد.

تروما دندان چگونه به وجود می آید؟

  • بیشتر اوقات آسیب‌های دندانی حاصل از تصادفات
  • سقوط و برخورد وسیله هنگام ورزش کردن
  • درگیر شدن در حوادث خشونت آمیز مانند دعوا و آزار فیزیکی،
  • گاهی اوقات ترومای دندان به دلیل ناآگاهی خود فرد اتفاق می‌افتد. داشتن آگاهی های لازم به شما کمک می‌کند از آسیب‌های ناخواسته به خوبی پیشگیری کنید.
  • استفاده ی نادرست از نخ دندان که به لثه به شدت آسیب می‌رساند.
  • عاداتی مانند جویدن ناخن
  • عدم استفاده از محافظ در میان افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.
  • نحوه ی مسواک زدن نامناسب به دلایل مختلفی مانند عجله کردن و آسیب وارد کردن به مینای دندان
  • جویدن یخ یکی از عادات رایج خیلی هاست که به دندان‌ها به شدت آسیب وارد می‌کند و دندان‌های خیلی ریز و کوچک دچار ترک خوردگی می‌شود.

تروما دندان

مشکلات ترومای دندان و راه های درمان

جابجایی دندان، بیرون زدگی و فرورفتگی

احتمال این که دندان پس از ضرب دیدگی جابه‌جا شود، بسیار زیاد است که این جا به جایی ممکن است با بیرون زدگی همراه باشد و یا با فرورفتگی. بعد از مواجه شدن با این مشکل در اولین مرحله، دندان را با حرکت کاملاً ملایم و آهسته به حالت اولیه برگردانید و روی آن یک قطعه گاز قرار دهید، بدون این که فشاری بر دندان وارد شود، سپس به دندانپزشک مراجعه نمایید.

شکستگی دندان بر اثر ضربه شدید

گاهی اوقات ضربه وارد شده آنقدر شدید است که با شکستگی دندان مواجه می شوید. در صورت مواجه شدن با شکستگی بهتر است قطعه ی شکسته شده را همراه خود داشته باشید و سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک حرفه‌ای و با تجربه در زمینه ترومای دندان به راحتی می تواند از قطعه ی شکسته شده با کمک مواد ترمیمی برای ترمیم دندان شما استفاده کند.

لق شدن دندان؛ بسیار کم یا شدید

برخی مواقع ضربه وارد شده باعث لق شدن بسیار کم یا شدید دندان می‌شود. اگر احساس می کنید نیاز به بستن آن نیست، تنها کافیست برای چک آپ به دندانپزشک مراجعه کنید و برای مدتی از غذاهای نرم استفاده و بهداشت دهان را رعایت کنید.اما اگر لقی شدید باشد، دندانپزشک دندان آسیب دیده را به دندان های مجاور می بندد تا طی مراحل درمان، بازسازی و ترمیم انجام شود و دندان استحکام اولیه خود را به دست آورد.

خارج شدن دندان از حفره؛ یک حادثه دلهره آور

خارج شدن دندان از حفره، زمانی اتفاق می‌افتد که ضربه ی وارد شده بسیار شدید و ناگهانی باشد. در بیشتر مواقع این مشکل، هنگام تصادف و موارد این چنینی رخ می دهد که در صورت مواجه شدن با آن ابتدا باید هیجان خود را کنترل کرده و دندان را از ناحیه تاج بگیرید و به ریشه ی دندان اصلاً دست نزنید. شست و شوی دهان با آب ولرم کمک می کند محتویات داخل دهان خارج شود که در این هنگام، حتماً دقت داشته باشید دندان شکسته را قورت ندهید.

توجه!

اگر در شهر شیراز زندگی می کنید و به دنبال دندانپزشکی برای درمان ترومای خود هستید به لیست بهترین دندانپزشکان شیراز در سایت ما مراجعه کنید.

هر گونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درجمنبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *