بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم دندان چیست؟

راشیتیسم دندان، یک بیماری نادر است و باعث آسیب به دندان ها و استخوان های فک میشود. این بیماری معمولا در دوران کودکی ایجاد میشود و میتواند باعث ایجاد دندان های لق و نامنظم و حتی از دست دادن دندان شود.

راشیتیسم دندان

علل بیماری راشیتیسم دندان چیست؟

کمبود ویتامین D و کلسیم میتواند باعث بروز راشیتیسم دندان شود چرا که دندان ها از استخوان ساخته شده اند و ویتامین D و کلسیم بر رشد دندان ها تاثیر میگذارد.

چگونگی بروز بیماری راشیتیسم دندان

کودکانی که مبتلا به راشیتیسم دندان هستند ممکن است دندان هایشان با تاخیر در بیاید و پس از درآن احتمال دارد دندان هایی بزرگ و بدشکل و یا نامنظم داشته باشند.
در بزرگسالان مبتلا به راشیتیسم دندان ممکن است فک ضعیف شود و در معرض شکستگی قرار بگیرد.

راشیتیسم دندان

علائم بیماری راشیتیسم دندان

شدت این بیماری میتواند بر بروز علائم آن تاثیر گذار باشد اما به طور کلی برخی از علائم رایج بیماری راشیتیسم را مورد بررسی قرار میدهیم:

• درد در فک
  • تورم در فک
  • عفونت در فک
  • دندان های نامنظم
  • دندان های لق
  • از دست دادن دندان

راه های درمان راشیتیسم دندان

با توجه به شدت درگیری با بیماری راشیتیسم ممکن است شخص نیازی به درمان نداشته باشد اما در برخی موارد دیگر که شدت بیماری بیشتر است میتوان برای درمان به موارد زیر اشاره کرد:

• جراحی کردن
    • ارتودنسی: برای اصلاح دندان های نامنظم استفاده شود. این روش شامل استفاده از بریس ها یا سایر دستگاه های ارتودنسی برای حرکت دندان ها به موقعیت صحیح است.
    • جراحی دندانپزشکی: اصلاح دندان های لق یا از دست رفته استفاده شود. این روش ها می توانند شامل پیوند استخوان، کاشت دندان یا ایمپلنت دندان باشند.
    • جراحی فک و صورت: اصلاح مشکلات ساختاری فک استفاده شود. این روش ها می توانند شامل جراحی استخوان، تغییر موقعیت دندان ها یا پیوند پوست باشند.
  • مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم
  • درمان بیماری های خودایمنی یا عفونت های باکتریایی

پیشگیری آسیب راشیتیسم دندان

اطمینان از دریافت کافی ویتامین D و کلسیم است.
مراجعه منظم به دندانپزشک جهت معاینه و جلوگیری از بیماری های دندان و لثه.

اگر به دلیل کمبود ویتامین D و کلسیم به بیماری راشیتیسم دندان دچار شدید به پزشک مراجعه کنید برای وقت گرفتن از پزشک مورد نظر خود میتوانید به مطلب دندان پزشک در شیراز مراجعه کنید.

شیوه ی آسیب دیدن دندان بوسیله ی راشیتیسم

• نازک شدن مینای دندان: لایه ی سخت بیرونی دندان است که در اثر این بیماره ضعیف و نازک میشود.
  • بزرگ و بدشکل شدن دندان: کمبود ویتامین D و کلسیم ممکن است باعث رشد غیر عادی دندان ها شود.
  • رشد نامنظم دندان(دندان های کج): با رشد نامنظم استخوان، دندان ها نیز به شکل نامنظمی در می آیند.
  • لق شدن دندان ها: به دلیل اتصال استخوان فک به دندان ها، کودکانی که مبتلا به بیماری راشیتیسم هستند، ممکن است با ضعف استخوان فک روبرو شوند و این امر موجب لق شدن دندان ها میشود.
  • از دست دادن دندان ها: در مواردی که راشیتیسم دندان خیلی شدید باشد میتواند منجر به از دست دادن دندان ها نیز بشود.

جمع‌بندی راشیتیسم دندان

راشیتیسم دندان یک بیماری بسیار جدی است که میتواند عواقب طولانی مدت برای دندان و فک داشته باشد و حتی باعث از دست دادن دندان شود. به طور کلی میتوان گفت یکی از دلایل اصلی بیماری راشیتیسم، کمبود ویتامین D و کلسیم می باشد.