سفید کردن دندان

سفید کردن دندان با بلیچینگ

بلیچ یا (bleach) به عنوان یک ماده سفید کننده شناخته میشود. اگر شما یا دندانپزشکتان از این ماده برای سفید کردن دندانهایتان استفاده کنید. نوعی فرآیند دندانپزشکی به نام بلیچینگ دندان (bleaching) انجام داده اید.
به مرور زمان و در صورتی که از دندان ها به درستی محافظت نشود. شاهد تغییر رنگ و یا لکه دار شدن سطح آن ها خواهید بود. دندانپزشک طی فرآیند بلیچینگ دندان ، دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند. (مثلا دندان های زرد شده) را سفید و روشن میکند.
در این ادامه راه ها و روش های سفید کردن دندان با بلیچینگ را بررسی می کنیم.

از چه طریقی می‌توانم دندان های خود را سفید یا بلیچینگ کنم؟

بسیاری از مراجعان تنها نام این پروسه را شنیده اند و اطلاعات چندان زیادی درباره آن ندارند. به همین منظور برای‌شان جای سوال است که چنینی پروسه‌ای در کجا و چگونه انجام میشود. به طور معمول این روش را به سه طریق زیر انجام می دهند:

  • در خانه با کمک محلول های خریداری شده از داروخانه ها یا تهیه محلول های خانگی با مواد سفید کننده
  • در مطب دندانپزشک و استفاده از ابزار محلول های استاندارد و با کمک متخصص
  • ترکیبی از دو روش مطبی و خانگی

انجام بلیچینگ دندان در خانه : چگونه در خانه دندان های خود را سفید کنیم؟

از دیرباز برای سفید کردن دندان ها در خانه روش های مختلفی به کار برده میشد. بلیچینگ نیز از جمله روش هایی است که میتوان آن را در خانه و به روش های مختلفی برای بهبود ظاهر و رنگ طبیعی دندان ها به کار برد. هرچند که این کار را میتوان با روش های مختلفی در خانه انجام داد، اما رایجترین شیوه های بلیچینگ دندان در خانه عبارتند از:

استفاده از نوارها و ژل های روشن و سفید کننده دندان

این ژل و نوارها را میتوان به صورت مستقیم یا به کمک مسواک به دندان ها متصل کرد. از این نوارها باید دست کم به مدت 10 روز تا یک هفته پشت سر هم استفاده کرد. برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را ببرید و دندان هایتان سفیدتر شود، بهتر است هر روز دوبار از این نوارها یا ژل استفاده کنید.

نتایج این روش سفید کنندگی دندان معمولا کوتاه است و در بهترین حالت تا 16 هفته یا نزدیک 4 ماه به طول خواهد انجامید. لازم به ذکر است که این محصولات حاوی هیدروژن پراکسید هستند.

خمیر دندان سفید و درخشان کننده دندان

هرچند که اکثر خمیردندان ها می توانند به بهبود سلامتی و رنگ دندان ها کمک کنند، اما نمیتوان استفاده از آن ها را یک راه دائمی برای درخشان شدن دندان ها در نظر گرفت. در بین خمیر دندان ها، آن هایی که خاصیت سفید کنندگی دارند، می توانند به صورت روزانه به شما در حفظ سفیدی دندان ها کمک کنند. این خمیر دندان ها در فرمول خود مواد و عناصری دارند که میتوانند به از بین بردن یا کاهش لکه های روی دندان ها کمک کنند.

همانطور که گفته شد، نمیتوان از این خمیر دندان ها به عنوان یک روش سفید کننده دائمی استفاده کرد و تنها باید به عنوان یک روش کمکی در حفظ درخشندگی دندان ها در نظر گرفته شوند.

قالب های سفید کننده دندان

قالب ها یکی از روش های نسبتا خوب و پایدار در بلیچینگ خانگی محسوب میشوند. در این روش بلیچینگ ، شما با قالب هایی برای دندان ها سرو کار دارید که قرار است با پراکسید هیدروژن پر شده و سپس با دندانهایتان در تماس باشند.

برای پیدا کردن این قالب ها به مشکل بر نمیخورید. زیرا در اغلب داروخانه ها قابل خریداری هستند و چنانچه دندان های شما ناصاف هستند، میتوانید از دندانپزشک خود بخواهید که قالبی متناسب با فرم دندان هایتان برای شما درست کند. تا بتوانید در خانه به راحتی از آن ها استفاده کنید. دوام این روش نیز معمولا در خوشبینانه ترین حالت تا 4 ماه خواهد بود.

سفید کردن دندان ها در مطب و با کمک دندانپزشکان

هدف از انجام این فرآیند درست مشابه نوع خانگی، سفید کردن و درخشان نشان دادن دندان ها است. اما تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. برای مثال چند مورد زیر به شما نشان میدهد که چه تفاوت هایی بین روش خانگی و دندانپزشکی بلیچینگ وجود دارد:

  • محلول ها و مواد سفید کننده دندانی که در مطب دندانپزشک استفاده میشوند چندین درجه و به مراتب قوی تر از نسخه های خانگی هستند
  • دقت انجام این فرآیند در مطب بسیار بیشتر از روش خانگی است. (زیرا توسط متخصصین دندانپزشکی انجام میشود)
  • در مطب معمولا از مولفه هایی مانند گرما یا نور یا گاهی اوقات ترکیبی از آن ها بهره گرفته میشود تا نتایج به مراتب قابل قبولتر و بهتر شوند.
  • مدت زمان انجام این کار در مطب کمتر است و ایمنی شخص نیز حفظ میشود.
  • ماندگاری بلیچینگ در مطب بسیار بیشتر از روش خانگی است.

نکته:

مدت زمان انجام این فرآیند در مطب پزشک معمولا 1 ساعت تا نهایتا 1 ساعت و نیم خواهد بود.

بلیچینگ با لیزر در شیراز

سفید کردن دندان چقدر طول میکشد؟

نمیتوان یک تایم و ساعت مشخص برای این پروسه در نظر گرفت زیرا میزان تغییر رنگ دندان ها متفاوت است. در حالی که برای برخی افراد ممکن است این زمان بسیار کوتاه باشد، در بیشتر افراد ممکن است میزان زرد یا لکه دار شدن دندان به قدری زیاد باشد که چیزی حدود 90 دقیقه زمان لازم باشد تا روش های سفید کننده جواب بدهد.
به طور معمول برای به هر روشی، از محلول های بر پایه هیدروژن پراکسید استفاده میشود. محلول های خانگی معمولا حاوی پراکسید هیدروژن 3 تا نهایتا 15 درصد هستند. اما محلول های موجود در مطب دندانپزشک معمولا غلظت بالاتری دارند. (از 15 تا 40 درصد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *