عوارض ارتودنسی

عوارض ارتودنسی دندان

مانند هر پروسیجر درمانی که احتمال بروز مشکلاتی در آن وجود دارد، ارتودنسی دندان نیز مبرا از مشکل نیست. به طور کلی از ارتودنسی برای حل مشکلات مختلف تر از دندان استفاده می‌شود. خیلی کم و به ندرت به دنبال انجام پروسه های درمانی برای بیماران، ممکن است مشکلی پیش بی‌آید. اما بر حسب اتفاق یا فاکتورهای دیگری، بروز خطا و یا عارضه در این حرفه نیز اجتناب ناپذیر است. در ادامه با شماری از عوارض ارتودنسی بیشتر آشنا خواهید شد.

برای مشاهده بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز کلیک کنید

پوسیدگی دندان

پوسیدگی عارضه مستقیم درمان ارتودنسی نیست. این مورد، در صورت بروز، بصورت مستقیم به بیمار بستگی دارد. بیمار زمانی که در حین درمان به بهداشت دهان خود رسیدگی نکند. اولین و خطرناک ترین عارضه برای او پوسیدگی دندان ها خواهد بود.

اگر دندان ها به طور مرتب تمیز نشوند دچار تغییر رنگ شده. و می توانند به مرور زمان دچار فرسودگی و کوتاهی شوند.

وارد شدن آسیب به ریشه دندان یکی از عوارض ارتودنسی است

در موارد بسیار نادر، ممکن است. حین نصب وسایل ارتودنسی یا در طول دوره درمان، ریشه دندان تضعیف یا کوتاه شود.

به طور قطع نمیتوان گفت که این مشکل برای چه بیمارانی رخ میدهد، اما به نظر میرسد این عارضه نادر است و گزارشات اندکی در این خصوص وجود دارد.

در صورت کوتاه شدن و یا تضعیف ریشه دندان، این احتمال وجود دارد که دندان بمیرد یا مجبور به کشیدن آن باشید.

بروز آبسه و جوش در بافت‌های دهان

اگر متخصص ارتودنسی شما باتجربه یا حرفه ای نباشد، احتمال این می رود که در حین نصب برخی از ابزارهای ارتودنسی مثل بریس، به بافت های نرم دهان شما آسیب وارد شود.

برخی اوقات ممکن است یکی از اجزای بریس ها شل شده یا بیافتد. که میتواند منجر به زخم شدن دهان یا تشکیل آفت شود. برای پیشگیری از بروز هر کدام از این مشکلات، باید به یک متخصص خوب ارتودنسی مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به انکلیوز

انکیلوز یک اصلاح دندانپزشکی است. و اشاره به وضعیتی دارد که در آن ریشه یک دندان به استخوان نگهدارنده خود میچسبد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تنها بخش کوچکی از دندان از لثه بیرون میاید و نسبت به سایر دندان ها کوتاه تر خواهد بود.

هر چند که درمان های ارتودنسی نمیتوانند باعث به وجود آمدن انکلیوز شوند، اما روند درمان در اشخاصی که از این مشکل رنج میبرند بسیار دشوار است. از انجایی که این نوع دندان ها حرکت نمیکنند احتمال شکست پروسه درمانی بسیار بالا خواهد بود.

احتمال بروز واکنش آلرژیک در بافت های دهان یکی از عوارض ارتودنسی است

وجود حساسیت به برخی از مواد طبیعی یا صناعی کاملا طبیعی است. اگر بیماری حین ویزیت با متخصص ارتودنسی، چیزی از حساسیت های خود به زبان نیاورد، امکان این می‌رود که به یکی از وسایل و مواد ارتودنسی حساسیت داشته باشد.

بروز حساسیت باعث خراب شدن روند درمان و صرف هزینه های بالا می شود. پس حتما هنگام مراجعه به یک متخصص ارتودنسی، حتما و حتما لیستی از تمام مواد و ابزاری که احتمالا شما به آن ها حساسیت دارید را تهیه کنید و به متخصص خود بدهید.

عوارض ارتودنسی مهم: از بین رفتن یا تحلیل رفتن مینای دندان

مینا همان لایه سفید رنگ سطحی دندان است که به راحتی قابل مشاهده است. جنس این لایه از مواد معدنی است. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، این لایه سفت و سخت میتواند بر اثر فشار و بریس ها دچار فرسودگی شده و تحلیل برود.

مصرف مواد شیرین و قندی در حالی که از بریس استفاده میکنید میتواند دشمن شماره یک مینا باشد و باعث بروز عوارض ارتودنسی در دراز مدت شود. تحلیل رفتن مینا موجب تغییر رنگ یا زرد شدن دندان ها میشود.

برای پیشگیری از بروز چنین عارضه ناخوشایندی حتما به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشید:

  • از مصرف مواد غذایی و خوراکی شیرین اجتناب کنید
  • حداقل 2 بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  • از دهانشویه های استاندارد به صورت منظم استفاده کنید


بازگشت یا تشدید مشکلات ارتودنتیک

بازگشت مشکل ارتودنسی به این معنی است که دندان ها، کم کم به حالت سابق، یعنی قبل از اقدام به درمان ارتودنسی برمی‌گردند.

به طور معمول اگر پس از درمان ارتودنسی از ابزار مهمی مثل ریتینرها استفاده نشود. و یا نکاتی که ارتودنتیست به شما توصیه کرده رعایت نشود، احتمال بازگشت مشکل وجود دارد.

اگر بیماران به این توصیه ها عمل نکنند و مراقب دندان های صاف شده خودشان نباشند، بازگشت ارتودنسی پیامد خطرناکی است که بلافاصله پس از درمان می‌تواند شروع شود.

اگر در مراقبت و نگهداری حالت جدید دندان های خود کوشا نباشید، با گذشت زمان تمام هزینه و وقتی که صرف درمان ارتودنسی کرده اید، بی نتیجه خواهد شد. بنابراین دست کم از ریتینرها به درستی استفاده کنید.

عوارض ارتودنسی – بیماری‌ها و مشکلات مربوط به بافت لثه، مانند پریودنتیت

بریس ها در برخی موارد علاوه بر اینکه می‌توانند باعث سایش و پوسیدگی بافت دندان شوند، می‌توانند با تحریک بافت لثه، باعث بروز مشکلاتی مثل پریودنتیت شوند.

البته پریودنتیت ناشی از فشار و حساسیت بریس، تنها در صورتی که بیمار در طول پروسه درمان موارد زیر را رعایت نکند اتفاق می‌افتد:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • امتناع از مسواک زدن دندان تا خط لثه
  • سهل انگاری در کشیدن نخ دندان

البته برخی از بیماران واقعا در مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان با مشکل مواجه می‌شوند. زیرا تمیز کردن دندان ها درحالی که بریس در دهان قرار دارد واقعا دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *