بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

دندان عقل چیست ؟

در طی مراحل رشد دندان ها آخرین دندان که رشد آن تکمیل خواهد شد دندان عقل یا Wisdom tooth می باشد، این دندان ها در دو طرف فک بالا و پایین قرار دارند و می توان گفت بی مصرف ترین دندان درون دهان می باشند که در بیشتر مواقع به دلیل نبود فضا برای رشد کردن، کج شده و یا رشه آن جا به جا خواهد شد، که می تواند باعث آسیب به دندان های مجاور از نظر پوسیدگی و تخریب شود و یا باعث شود دندان های دیگر که تحت فشار هستند نامرتب و نامنظم شوند. در ادامه این مطلب درباره بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل صحبت کنیم هراه ما باشید.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل
بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

شکل نادرست رشد دندان عقل چگونه است؟

  • به سمت دندان دیگر و زاویه دار که به اصطلاح به آن مولر دوم می گویند
  • به سمت پشت دهان و زاویه دار
  • با زاویه نسبت به دندان های دیگر
  • رشد زیر لثه به هر سه حالت بالا

روش های بیرون آوردن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقلی که به صورت کامل از لثه بیرون آمده

گاهی اوقات دندان عقل به صورت زاویه دار رشد می کند اما از لثه خارج می شود و دندانپزشک می تواند به راحتی با بی حسی آن را از دهان خارج کند.

کشیدن دندان عقلی که نیمی از آن درون لثه و نیم دیگر آن بیرون لثه می باشد

در این حالت دندانپزشک ابتدا لثه را شکاف می دهد و قسمتی از دندان که درون لثه است را نیز بیرون می آورد و دندان را به وسیله ابزار خاص دندانپزشکی از دورن دهان بیرون می کشد.

کشیدن دندان عقل نهفته

گاهی اوقات این دندان به صورت کامل در زیر لثه نهفته می باشد و بیمار با احساس درد به دلیل فشاری که به دندان ها ی دیگر می آورد به دندانپزشک مراجعه می کند، دندانپزشک بعد از معاینه و عکسبرداری و مشخص شدن زاویه رشد دندان جراحی را آغاز می کند، بسته به زاویه رشد پس از شکافتن لثه یا دندان را به صورت سالم بیرون می کشد و یا آن را خرد کرده و تکه تکه خارج خواهد کرد.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

همان طور که می دانید برای حفظ سلامت دهان و دندان باید هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید، اگر بعد از معاینه و عکسبرداری دندانپزشک تشخیص دهد که دندان شما برای سلامت دندان های همسایه ایجاد مشکل می کند باید آن را از دهان خارج کرد، بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل نیز در دوران جوانی می باشد زیرا در سنین جوانی این دندان ریشه های محکمی ندارد و هرچه سن بالا رود ریشه آن محکم تر خواهد بود و خارج کردن آن نیز مشکل بیشتری خواهد داشت. همچنین اگر بیمار ارتودنسی دندان انجام داده است بهترین زمان کشیدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی می باشد.

عوارض نکشیدن دندان های عقل خراب چیست؟

  • بیماری های لثه
  • کیست و تومورهای خوش خیم
  • آبسه ( جمع شدن میزانی چرک در دندان عقل یا بافت اطراف دندان)
  • پوسیدگی دندان

هزینه کشیدن و جراحی دندان عقل چقدر است؟

هزینه کشیدن و یا جراحی این دندان بسته به روش دندانپزشک، وضعیت بیمه بیمار و تعداد دندان ها متفاوت می باشد برای اطلاع از هزینه آن می توانید با مطلب ما درباره هزینه دندان عقل و یا لیست دندانپزشکان ما در این رابطه سر بزنید.

هرگونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *