هزینه دندانپزشکی در شیراز در سال 1402

هزینه دندانپزشکی در شیراز

هزینه دندانپزشکی در شیراز سال 1402

بهداشت دهان و دندان یکی از دغدغه‌های مبحث سلامت برای افراد آگاه یک جامعه است. اهمیت به بهداشت و زیبایی دندان‌ها نه ‌تنها به سلامت جسمی فرد کمک می‌کند، سبب افزایش اعتماد به ‌نفس و کیفیت ارتباط او با دیگر افراد نیز می‌شود. باوجود اهمیت این امر، چه دلیلی می‌تواند مانع مراجعه افراد به دندانپزشک شود؟ یک بُعد پاسخ به این سؤال به آموزش‌های تربیتی و فرهنگی فرد مربوط می‌شود، اما هزینه خدمات دندانپزشکی نکته‌ای انکارناپذیر در پاسخ به این سؤال است، در ادامه این مطلب درباره هزینه دندانپزشکی در شیراز در سال 1402 صحبت خواهیم کرد.

دلایل تفاوت میان هزینه خدمات دندانپزشکی

هزینه خدمات دندانپزشکی در کشور ما تعرفه ثابتی برای تمام مطب‌ها و درمانگاه‌ها ندارد؛ زیرا بر اساس تعرفه مشخصی که هرساله وزارت بهداشت اعلام می‌کند، قیمت‌ها محدوده‌ای با مرکزیت مقدار تعرفه پیدا می‌کنند. در واقع، درمانگاه‌های دولتی و کلینیک‌های خصوصی، طبق نظارت انجام‌شده، یک ضریب کلی بنابر کیفیت و تجهیزات دندانپزشکی‌شان دریافت می‌کنند. در نهایت، هزینه خدمات دندانپزشکی، به این ضریب و تعرفه وزارت بهداشت مرتبط می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت که تفاوت هزینه خدمات دندانپزشکی، برای هر بیمار، به شرایط زیر وابسته است:

  1. ضریب تعرفه دندانپزشکی یا همان K که برای بخش خصوصی و دولتی در هر سال تعریف می‌شود.
  2. ضریب کیفی تعیین‌ شده برای هر مرکز دندانپزشکی بعد از نظارت.
  3. نوع بیمه‌ دندانپزشکی که هر مرکز دولتی و خصوصی با آن قرارداد دارد.
  4. وضعیت پیشرفت معضلات و ناهنجاری‌های دندان که میزان سختی و راحتی کار را تعیین می‌کند.
  5. منطقه‌ای که مرکز دندانپزشکی در آن واقع شده است.
  6. تشخیص پزشک بعد از معاینه دندان بیمار.
  7. جنس و برند مواد اولیه به‌کاربرده‌شده.
  8. اجرت دریافتی دندانپزشک.
  9. تفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی.
  10. تفاوت تعرفه دندانپزشک عمومی و متخصص: پزشک متخصص در هر مرکز دولتی یا خصوصی، ۵۰ درصد بیشتر از پزشک عمومی دریافت خواهد کرد.

نکته: در ادامه، ارقامی که برای هزینه خدمات دندانپزشکی گفته خواهد شد، مقدار نهایی هزینه پرداختی به مرکز دندانپزشکی نخواهد بود زیرا تمام عوامل گفته‌شده در دلایل تفاوت هزینه، بر آن اعمال می‌شود و میزان پرداختی براساس این عوامل، با ارقام تعرفه متفاوت خواهند شد. در نتیجه هزینه هایی که در ادامه برای خدمات دندانپزشکی مشاهده خواهید کرد قطعیتی ندارد

بررسی هزینه مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی

باتوجه‌به تمام شرایطی که سبب تفاوت در هزینه خدمات دندانپزشکی می‌شود، ارائه اعداد دقیق برای هریک از خدمات دندانپزشکی امکان‌پذیر نیست و جدول قیمت در هر مرکز به‌طور جداگانه تعریف می‌شود. بعضی از خدمات دندانپزشکی نسبت به سایر خدماتی که شامل زیبایی می‌شود، اهمیت بیشتری دارد. در این بخش از مطلب، به هزینه خدمات دندانپزشکی مهم و رایج می‌پردازیم و در بخش بعد به‌سراغ هزینه خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌رویم.

هزینه عصب کشی دندان در سال 1402

عصب کشی برای دندان‌های پوسیده انجام می‌شود تا به‌جای کشیدن دندان، بتوان آن را حفظ کرد. هزینه عصب کشی دندان به تعداد روت کانال هر دندان بستگی دارد. نوع دندان و چندکاناله‌بودن آن هزینه عصب کشی را تعیین می‌کند. تعداد کانال دندان‌های دهان با هم متفاوت است. معمولا تعداد کانال‌ها بین یک تا چهار متغیر است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برخی از دندان ها به دلیل سختر بودن نوع درمان تخصصی به حساب می آیند و هزینه درمان ریشه و یا عصب کشی آن ها بیشتر خواهد بود در برخی از موارد نیز ندندان نیاز به عصب کشی مجدد دارد که در جدول سوم هزینه ها را مشاهده خواهید کرد.

هزینه درمان ریشه دندان:

هزینه درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه دندان

هزینه پر کردن دندان در سال 1402

پر کردن دندان یکی از مراحل ترمیم دندان‌های پوسیده است و هزینه آن به عمق پوسیدگی و میزان تراش و نوع مواد استفاده‌شده بستگی دارد. مواد مورداستفاده در دندان، معمولا از دو نوع کامپوزیت و آمالگام است. کامپوزیت‌ها خود دو نوع لایت‌کیور و سلف‌کیور هستند. آمالگام برای پوسیدگی‌های عمیق‌تر به‌کار می‌رود، زیرا باوجود ظاهر نه‌ چندان زیبایی که دارد، مقاوم‌ تر از کامپوزیت عمل می‌کند. انتخاب مواد برای ترمیم دندان، خود یکی از فاکتورهای مهم در تعیین مقدار پرداختی به مرکز دندانپزشکی است. معمولا سه سطح پوسیدگی برای دندان وجود دارد. تعرفۀ ارائه‌شده قیمت این سه سطح را مشخص کرده است؛ اما گاهی اوقات میزان پوسیدگی دندان به سطح بالاتر هم می‌رسد.

در جدول‌های زیر، هزینه تقریبی پر کردن دندان با مواد کامپوزیت و همچنین ترمیم با مواد آلیاژی آمالگام در سه سطح پوسیدگی را می‌توانید ملاحظه کنید:

هزینه پر کردن دندان

هزینه کشیدن دندان در سال 1402

باید تا حد ممکن از کشیدن دندان خودداری کنیم و با روش‌های عصب کشی و پر کردن دندان، به حفظ آن کمک کنیم؛ اما گاهی شدت پوسیدگی و سهل‌انگاری بیمار در رعایت بهداشت دهان و دندان به حدی است که کشیدن تنها راه چاره است.

همچنین در مواقعی که دندان‌های نهفته در لثه رشد می‌کنند، برای حفظ سلامت و زیبایی سایر دندان‌ها، حذف و بیرون‌آوردن این دندان نهفته بهترین روش است.

در جدول زیر به هزینه‌های کشیدن انواع دندان اشاره شده است:

هزینه کشیدن دندان

دندان قدامی: چهار دندان جلو در فک بالا و چهار دندان جلو در فک پایین.

دندان خلفی: دو دندان کنار نیش در هر فک که به دندان آسیای کوچک نیز شناخته می‌شود.

هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان در سال 1402

هزینه دندانپزشکی در شیراز برای کودکان نیز موارد بسیاری را شامل می‌شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در دندانپزشکی اطفال علاوه بر هزینه‌های مشترک با بزرگ‌سال، یک سری تجهیزات و مراقبت‌های دندانپزشکی نیز محاسبه می‌شود که در جدول زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان

هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان

توجه: هزینه سایر خدمات دندانپزشکی، برای اطفال 20 درصد بیشتر از بزرگ‌سال محاسبه می‌شود.

وارنیش فلوراید: استفاده از نوعی ژل برای استحکام مینای دندان کودکان

فیشور سیلنت: یک لایه محافظ روی شیارهای دندان که مانع از تجمع غذا می‌شود.

هزینه رادیولوژی دندان در سال 1402

برای درمان دندان، اول از همه نیاز به خدمات رادیولوژی در این زمینه دارید و بنا به نوع ناهنجاری و جایگاه دندان، پزشک یکی از خدمات رادیولوژی را به شما پیشنهاد می‌کند.

هزینه رادیولوژی دندان

هزینه خدمات دندانپزشکی زیبایی در سال 1402

دندانپزشکی زیبایی موضوع پراهمیتی است که امروزه برای بسیاری از افراد جامعه به یک دغدغه تبدیل شده است. زیبایی دندان سبب افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود. در این حالت، هزینه خدمات دندانپزشکی علاوه بر درمان، فاکتورهای دندانپزشکی زیبایی را نیز شامل می‌شود. در ادامه، به هزینه خدمات دندانپزشکی در مبحث زیبایی خواهیم پرداخت.

هزینه کامپوزیت دندان در سال 1402

کامپوزیت دندان همان موادی می باشد که برای پرکردن دندان از آن استفاده می شود، در دندانپزشک زیبایی از این مواد برای زیبا سازی و طراحی لبخند نیز استفاده می شود در جدول زیر می توانید هزینه تقربی هر واحد کامپوزیت را ببینید البته بسته به برند کامپوزیت ها هزینه ها متغیر خواهد بود.

هزینه کامپوزیت دندان

هزینه لمینت دندان در سال 1402

لمینت دندان مانند کامپوزیت ها برای طراحی لبخند و فیسینگ استفاده می شوند با این تفاوت که دوام بالاتری نسبت به کامپوزیت ها دارند در جدول زیر هزینه تقریبی برای لمینت دندان را نیز مشاهده خواهید کرد.

هزینه لمینت دندان

هزینه بلیچینگ دندان در سال 1402

بلیچینگ دندان موادی می باشد که بر روی دندان ها قرار می گیرد و تمام رنگ های و زردی دندان ها را از بین می برد و دندان ها را سفید می کند این روش زیبایی برای افرادی که دندان مرتبی دارند و رنگ مناسبی ندارد گزینه کاربردی می باشد در ادامه هزینه بلیچینگ دندان را مشاهده خواهید کرد.

هزینه بلیچینگ دندان

هزینه جرم گیری دندان در سال 1402

سهل‌انگاری در اهمیت‌ دادن به بهداشت دندان، استعمال سیگار و نوشیدن چای و قهوه سبب شکل‌گیری لایه‌ های زرد و قهوه‌ای مشمئزکننده روی دندان‌ها می‌شود. تنها چاره کار در این مواقع، جرم گیری دندان و لثه است تا علاوه بر بازگشت زیبایی، سلامت آنها نیز دچار مشکل نشود.

در جدول زیر به هزینه‌های تقریبی جرم گیری اشاره شده است:

هزینه جرم گیری دندان

هزینه ارتودنسی دندان در سال 1402

هزینه پرداختی بیمار به مراکز دندانپزشکی برای ارتودنسی به‌هیچ‌ وجه رقم دقیقی ندارد. در واقع، هزینه ارتودنسی به عوامل مهمی بستگی دارد که در افراد متغیر است. برای همین، رقم پرداختی هر شخص می‌تواند با بیمار دیگر بسیار متفاوت باشد. برای روشن‌ شدن موضوع، به فاکتورهای مهمی که در هزینه ارتودنسی دندان تأثیرگذار است، اشاره خواهیم کرد.

  1. تشخیص شدت ناهنجاری دندان بعد از معاینه
  2. تشخیص پزشک درباره لزوم عمل جراحی دندان
  3. موقعیت جغرافیایی مرکز دندانپزشکی
  4. نوع درمان متحرک یا ثابت ارتودنسی
  5. مقدار استفاده از تجهیزات جانبی موردنیاز ارتودنسی
  6. افزایش مدت‌زمان درمان تا بهبودی
  7. نوع روش درمانی در حالت ثابت که شامل انواع ارتودنسی شفاف (نامرئی)، فلزی، سرامیکی و لینگوال (پنهان در پشت دندان) است. هرچه نوع روش انتخابی زیباتر و سختی انجام آن بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد شد.

هزینه های تقریبی برای ارتودنسی دندان شامل موارد زیر می باشد:

هزینه ارتودنسی دندان

هزینه ایمپلنت دندان در سال 1402

هزینه کاشت دندان روشی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد که به عوامل متعددی بستگی دارد. 2 فاکتور اصلی که تعیین‌ کننده قیمت پرداختی بیمار به مرکز است، عبارت‌اند از:

  1. ریشه دندان (ایمپلنت)
  2. تاج دندان (روکش)

اما هزینه پرداختی به همین 2 مورد ختم نمی‌شود فاکتورهای دیگری نیز هستند که بسته به نوع ناهنجاری بیماری فرد، می‌توانند تأثیرگذار باشند. در ادامه به این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

  1. نیاز به پودر استخوان: اگر زمان زیادی از کشیدن دندان بگذرد، استخوان داخل فک از بین می‌رود و نیاز به پیوند دارد.
  2. پیوند لثه
  3. لیفت سینوس: در شرایطی انجام می‌شود که آناتومی استخوان فک به شکلی است که نمی‌تواند تمام حجم ایمپلنت را پوشش دهد و انتهای ایمپلنت به ناحیه سینوس نفوذ خواهد کرد.
  4. کشیدن دندان

در جدول زیر می توانید هزینه های مرتبط به ایمپلنت های دندان و پیوند استخوان را مشاهده کنید:

هزینه ایمپلنت دندان

عوامل موثر در هزینه ایمپلنت دندان را می توانید با کلیک در مقاله دیگر مطالعه کنید.

هزینه جراحی لثه در سال 1402

لثه ها مانند دندان ها ممکن است دچار مشکلات مختلفی بشوند که برای درمان نیاز به انجام جراحی باشد البته برخی از جراحی های لثه برای زیبایی انجام می شود که در جدول زیر می توانید هزینه های تقریبی آن را مشاهده کنید:

هزینه جراحی لثه

هزینه جراحی دندان عقل در سال 1402

در جدول زیر هزینه دو نوع جراحی دندان عقل را می توانید مشاهده کنید:

هزینه جراحی دندان عق

هزینه پروتز دندان در سال 1402

پروتز دندان به دو دسنه پروتز دندان ثابت ( روکش دندان ) و پروتز دندان متحرک ( دندان مصنوعی ) تقسیم می شود. هزینه های مرتبط به خدمات پروتز دندان را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

هزینه پروتز دندان

فراموش نکنید که پیش از اهمیت به هزینه دندانپزشکی در شیراز ، یافتن دندانپزشک ماهر اولویت دارد. برای دریافت نتیجه مطلوب، حتما به دندانپزشک خوب و متخصص مجرب مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : کلینیک دندانپزشکی در شیراز

یک دیدگاه برای “هزینه دندانپزشکی در شیراز در سال 1402”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *