مدت زمان ارتودنسی و زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی دندان چقدر است ؟

مدت زمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی دندان یا طول دوره ای که باید از دستگاه های ارتودنسی برای اصلاح مال اکلوژن یا ناهنجاری های دندان طی شود را، می توان با طیف گسترده ای از عوامل تاثیرگذار تعیین کرد.

مدت زمان ارتودنسی دندان برای همه یکسان ست ؟

هیچ دو نفری پیدا نمیشوند که دقیقا مشکلشان مانند هم باشد. زیرا دندان ها و موقعیت قرار گیری آن در هر شخصی متفاوت است. بنابراین نمیتوان گفت که برای مثال این مدت زمان 1 سال است. ما معمولا یک محدوده یا یک بازه زمانی برای این موضوع مطرح میکنیم.

قبل از هر چیزی شما باید خود را به یک متخصص ارتودنسی خوب نشان دهید تا او شما را به طور کامل ارزیابی کند. طی این ارزیابی یک متخصص ارتودنسی خوب با در نظر گرفتن فاکتورهای مشخصی مانند موارد زیر، نوع مشکل و نوع درمان ارتودنسی را برای شما مشخص میکند:

  • فضای داخل دهان شما
  • فاصله لازم برای حرکت دندان ها
  • وضعیت دهان و دندان
  • وضعیت سلامتی کلی
  • و …

برای مشاهده دندانپزشک متخصص ارتودنسی در شیراز کلیک کنید

مدت زمان ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در یک نگاه

به طور متوسط ​، بیشتر بیماران و مراجعان به کلینیک های دندانپزشکی باید شش ماه تا دو سال از بریس های دندانی استفاده کنند تا بتوانند صاحب دندان های یکدست و منظمی شودند. با این وجود، بسته به شدت مشکل آنها، بعضی اوقات مدت زمان ارتودنسی دندان می تواند در برخی بیماران طولانی تر باشد. ما در ادامه به بررسی فاکتورهای موثر در تعیین زمان ارتودنسی خواهیم پراخت.

فاکتورهای تاثیر گذار روی مدت زمان ارتودنسی دندان ها

نوع دستگاه ارتودنسی

تعداد زیادی دستگاه مختلف ارتودنسی برای درمان انواع مشکلات، ناهماهنگی ها و مال اکلوژن های دهان و دندان وجود دارد. برخی از دستگاه ها نسبت به سایرین زمان کمتری برای هماهنگ کردن دندان های کج نیاز دارند. اگر فکر میکنید که مشکل دندان های شما جدی و شدید نیست، میتوانید از متخصص ارتودنسی خود بخواهید که دستگاهی را برای شما در نظر بگیرد که طول درمان ارتودنسی با آن کوتاه باشد (مثلا مدت مزان ارتودنسی متحرک بیششتر از ارتودنسی ثابت است.)

سلامت عمومی و بهداشت دهان و دندان

همیشه توصیه می شود قبل از درمان با یک متخصص ارتودنسی خوب یا یک دندانپزشک عمومی صحبت کنید و از او مشورت دریافت کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی متوجه دهان و دندان های شما باشد. برای مثال التهاب لثه، وجود پوسیدگی، تارتار و جرم های سفت و سخت دندانی باعث میشود که طول درمان و مدت زمان ارتودنسی دندان شما زیاد شود. اگر با ضعف بهداشت دهان و دندان مواجه باشید و مشکلات ذکر شده را تجربه میکنید باید قبل از درمان آن ها را برطرف کنید تا بتوانید تحت درمان قرار بگیرید. به طور مشابه اگر در طول درمان نیز بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید قطعا طول دوره درمان ارتودنسی بیشتر خواهد شد.

نوع مشکل دندان

ما طی ارتودنسی میخواهیم با کمک دستگاه های خاصی و با اعمال فشار، دندان های کج شده را صاف کنیم. این کار نیازمند جابجایی دندان ها است. یعنی دندان ها باید از موقعیت کج خودشان حرکت کرده و به مرور زمان به موقعیت صاف، یکدست و مد نظر ما برسند. برای مثال اگر بین دندان ها فاصله وجود داشته باشد بسته شدن این فاصله میتواند خیلی سریعتر صورت گیر. اگر فک شما به اندازه کافی بزرگ باشد و دندان ها برای صاف شدن و یا رسیدن به موقعیت مد نظر ما مسافت زیادی طی نکنند قطعا مدت درمان ارتودنسی دندان کوتاه خواهد بود. اما فرض کنید که برای مثال یکی از فک های شما جلوتر از دیگری باشد. این مشکلی است که واقعا برای درمان نیازمند مدت زمان زیادی است. در هر صورت اگر مشکلات فک ها شدید باشد مدت زمان ارتودنسی فک بالا یا پایین هم به درازا خواهد کشید.

شدت مشکل

هرچه شدت مشکل دندان بیشتر باشد مدت زمان ارتودنسی دندان هم بیشتر میشود. فرض کنید که فاصله بین دو دندان به جای مثلا 1 سانتی متر، 2 سانت است. حتما بستن یک فاصله دو سانتی سخت تر از بستند فواصل کوتاه تر است. بنابراین مدت زمان زیادتری نیز میطلبد. اگر مشکل شما یک مال اکلوژن شدیدتر مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت و …. باشد نیز مدت زمان ارتودنسی دندان بسیار طولانی تر خواهد بود. در ثانی برای حل مشکلاتی از این دست که شدید هستند احتمالا درمان ها دو مرحله ای ارتودنسی درخواست شود. برای مثال ممکن است ابتداء لازم باشد عمل جراحی فک صورت گیرد سپس ارتودنسی دندان. و یا اینکه درمان در دو مرحله، یکی در کودکی و دیگری در بزرکسالی صورت بگیرد.

سن و سال

سن نیز یکی دیگر از عواملی است که تعیین می کند چه مدت شما باید از دستگاه های ارتودنسی استفاده کنید. مدت زمان ارتودنسی کودکان معمولا کوتاه تر است. زیرا ساختارهای دهان، فک و دندانی آن ها هنوز در حال رشد است و خیلی زود میتوان مشکلاتشان را حل کرد. اما مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان معمولا بیشتر است. زیرا فک آن ها از رشد ایستاده و صاف کردن دندان های آن ها نیازمند زمان و هزینه بیشتری است. با این حال اگر به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید احتمالا زمان درمان در بزرگسالان نیز کاهش یابد.

مصرف برخی داروها

این مورد را احتمالا جایی نخوانده اید و یا کسی به شما نگفته باشد. نتیجه تحقیقات نشان میدهد که مصرف بیش از حد یا زیاده روی در مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپیرین میتواند باعث کاهش حرکت دندان ها و درنتیجه کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان شود. بنابراین ، باید از استفاده مکرر از این داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید. دسته های دیگر داروها که میتوانند تاثیر مشابهی روی حرکت دندان ها داشته باشند عبارتند از:

  • فلوراید
  • استروژن
  • کورتیکواستروئیدها
  • و سرکوب کننده های سیستم ایمنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *