6 نکته برای مراقبت و نگهداری ریتینر متحرک ارتودنسی

ریتینر متحرک ارتودنسی

ریتینر متحرک ارتودنسی

ریتینرها درون دهان شما و درست بر روی دندان ها قرار می‌گیرند، بنابراین در تماس مستقیم با دندان هایتان قرار دارند. شاید زمانی که از این ابزار ارتودنسی استفاده می‌کنید، تجمع باکتری ها، پلاک و تارتار در دندان شما بیشتر از پیش شود. بنابراین مشابه مسواک زدن دندان های خود و تمیز نگه داشتن آن ها، باید به فکر تمیز کردن ریتینرهای خود نیز باشید.

از آنجایی که این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار هستند، مراقبت از آن ها نیز بسیار مهم است.با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره نگهداری و مراقبت از انواع ریتینرها اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

برای مشاهده بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز کلیک کنید

نگهدارنده ها را از گرما شدید دور کنید

قرار گرفتن این ابزار ارتودنسی در دمای بالا و یا آب با درجه حرارت بالا می‌تواند آن ها را خراب کند. اگر این ریتینر متحرک به کرات در محیط گرم قرار بگیرند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. و باید آن‌ها را تعویض کنید. شما باید سعی کنید آن‌ها را در یک محیط مشخص با دمای متعادل قرارد دهید. از قرار دادن نگهدارنده خود در شرایط زیرجدا خودداری کنید:

  • آب جوش
  • مایکروویو
  • ماشین ظرفشویی
  • دستکاه های شوینده و خشک کن
  • داشبورد ماشین

نکته:

همیشه نگهدارنده‌ها را در آب ولرم بشویید.

از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن نگهدارنده‌ها استفاده نکنید

برای داشتن یک ریتینر متحرک تمیز و بهداشتی هیچ لزومی به استفاده از انواع و اقسام شوینده های شیمیایی نیست. این شوینده ها حاوی مواد شیمایی هستند که علاوه بر نگهدارنده ها به سطح دندان شما نیز ممکن است آسیب بزنند.

محققان دریافتند كه استفاده از قرص های تمیز كننده شیمیایی تفاوتی با مسواک زدن ندارد. و دقیقا همان اندازه باکتری ها را از بین می‌برد که مسواک زدن از بین می‌برد.

گفته می شود، این قرص ها در از بین بردن باکتری های کوکی (cocci) مانند باکتری های استرپتوکوک که در ایجاد گلو درد و عفونت آن نقش دارند مؤثر هستند.

برای مدت طولانی نگهدارنده خود را در آب غوطه ور نکنید

هرچند که قرار دادن ریتینر متحرک در آب می‌تواند یکی از شیوه های تمیز کردن آن باشد، اما باید دقت کنید که شما نباید برای یک مدت طولانی آن را درون آب قرار دهید. این موضوع مخصوصا برای نگهدارنده هاولی بسیار مهم است. با غوطه ور کردن هاولی در آب، بخش فلزی آن به مرور زمان فرسوده می‌شود و کارایی خود را از دست خواهد داد.

تنها سعی کنید که برای یک مدت کوتاه همه انواع نگهدارنده را در آب بگذارید. اگر می‌خواهید بوی نگهدارنده خود را تازه کنید و به جنگ شماری از باکتری های موجود در سطح آن بروید، بهتر است کمی دهانشویه درون ظرف آب بریزید. سعی کنید دهانشویه را در آب ولرم قرار دهید. به هر نسبت آب در ظرف وجود دارد یه همان میزان دهانشویه به آن اضافه کنید.

اگر دهانشویه شما حاوی الکل باشد، فقط برای چند با آن هم برای مدت زمان اندک نگهدارنده خود را درون آن قرار دهید. الکل می تواند به پلاستیک نگهدارنده شما آسیب برساند.

کیس و یا محل نگهداری ریتینر خود را تمیر کنید

شما همچنین باید مطمئن شوید که کیس نگهدارنده خود را مرتباً تمیز می‌کنید. سعی کنید روزانه قبل از اینکه نگهدارنده خود را در بیاورید یک بار کیس آن را تمیز کنید. همه سطوح آن را به آرامی در آب گرم و صابون بشویید. سپس آن پهن کنید یا در جایی قرار دهید که خشک شود.

فراموش نکنید!


همیشه بحث تمیز کردن یا نحوه استفاده از این ابزار ارتودنسی مطرح نیست. حین استفاده از ریتینرها باید حواس خود را جمع کنید و فراموش کار نباشید. اگر در خانه حیوان خانگی یا بچه کوچک دارید سعی کنید ریتینر خود را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

همیشه برای نگهداری آن ها یک جای امن و مشخص داشته باشید که تنها خودتان به آن دسترسی داشته باشید. سعی کنید پس از هر بار شستن سریع آن را روی دندان های خود قرار دهید.

در صورت لزوم ریتینر متحرک ارتودنسی را عوض کنید

نگهدارنده‌ها تا حدودی مانند لنز چشم یا کفش هستند. این وسائل در معرض ساییدگی روزانه هستند. سرانجام، آنها ممکن است نیاز به جایگزینی و تعویض شدن داشته باشند. همه نگهدارنده ها ممکن است طول عمری بین شش ماه تا چند سال داشته باشند. در صورت مراقبت مناسب از نگهدارنده هاولی می توان 5 تا 10 سال از آن استفاده کرد.

اگر به تازگی متوجه شده اید که نگهدارنده شما کثیف، فرسوده یا تغییر رنگ داده است یا مثل سابق نیست حتما با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

اگر ریتینر خود را تمیز نکنید چه اتفاقی می افتد؟

هنگام استفاده از نگهدارنده ها باکتری ها، پلاک ها و تارتارها در دهان شما ممکن است تجمع یدا کنند. با گذشت زمان، اگر آن ها را به اندازه کافی و به شکل صحیحی تمیز نکنید، حتی ممکن است شروع به بدبو شدن بکنند و بوی دهان شما را غیرقابل تحمل کند.

مهم‌تر از همه، نگهدارنده ها علاوه بر لاکتوباسیلوس و ویلونلا، می توانند باکتری های خطرناکی مانند استرپتوکوک را نیز در خود جای دهند. در حالی که بسیاری از باکتری ها به طور معمول در دهان به صورت طبیعی وجود دارند، در صورت تجمع تعداد زیادی از آنها در دهان، ممکن است به پریودنتیت و عفونت شدید لثه مبتلا شوید.

همچنین در صورت عدم نگهداری درست و یا تمیز نکردن آن ها، شما ممکن است در معرض کاندیدا آلبیکانس قرار بگیرید. این مخمر به خودی مضر نیست و به طور معمول در داخل دهان یافت وجود دارد، اما ممکن است روی نگهدارنده شما تجمع کند و باعث بروز عفونت در دهان شما شود.

چنانچه سیستم ایمنی بدن شما سالم باشد، استرپتوکوک و کاندیدا ممکن است تهدید جدی و خطرناکی برای شما نباشند. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما به نوعی به خطر بیافتد، باید بیشتر مراقب تجمع این باکتری ها در دهان خود باشید. در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، تورم یا سایر علائم نگران کننده در دهان، فوراً به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *