دیاستما یا فاصله بین دندان‌ ها چیست و چگونه می توان دیاستما ترمیم و درمان کرد؟

دیاستما یا فاصله بین دندان‌ ها

دیاستما یا فاصله بین دندان‌ ها

دیاستما (Diastema) به شکاف یا فضای باز بین دندان‌ها اشاره دارد. این فاصله ها می توانند در هر جای دهان شکل بگیرند. اما گاهی اوقات بین دو دندان جلو در فک فوقانی قابل مشاهده هستند. این وضعیت هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. در کودکان، وجود فاصله بین دندان ها ممکن است به محض در آمدن و رشد دندان‌های دائمی آنها از بین برود.

فاصله بین برخی از دندان ها کوچک است و به سختی قابل توجه است، در حالی که برخی از دندان ها ممکن است فاصله زیادی با هم داشته باشند و فضای خالی بین آن ها به راحتی قابل مشاهده باشد. اگر فاصله بین دنداند های خود را دوست ندارید و با آن مشکل دارید، می‌توانید با کمک روش ها و درمان های ارتودنسی از شر این فواصل خلاص شوید و یک لبخند و ظاهر فوق العاده برای خود دست و پا کنید.

بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز

علل ایجاد فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستما علل مختلفی دارد و میتواند به دنبال برخی مشلات به وجود بیاید. در بعضی از افراد، ایجاد فاصله بین دندان ها به دو عامل اصلی زیر بستگی دارد:

  • اندازه و سایز دندان ها
  • اندازه و سایز استخوان های فک

اما به طور کلی زمانی که دندان های یک شخص از حالت عادی کوچکتر هستند به طور قطع بین دندان ها فاصله خواهد افتاد. اندازه دندان ها و استخوان فک شما توسط عواملی مثل ژنتیک مشخص میشود. بنابراین دیاستما میتواند یک وضعیت ژنتیکی و خانوادگی باشد.

در برخی موارد رشد بیش از حد بافت لثه در بخش جلویی فک، میتواند باعث ایجاد فاصله زیاد بین دندان ها شود. زمانی که این بافت به حالت نرمال بازمیگردد، فضای بین دندان ها خالی میشود.

برخی از عادت های بد نیز ممکن است باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. کودکانی که انگشت شست خود را می مکند، ممکن است باعث به وجود آمدن و شکل گرفتن دیاستما شوند. ماهیت مکیدن به گونه ای است که باعث وارد شدن فشار به دندان‌های جلویی می شود. که در نهایت، دندان ها به جلو حرکت کرده و فاصله ای قابل توجه بین آن ها ایجاد میشود.

در كودكان بزرگتر و بزرگسالان، دیاستما می تواند ناشی از رفلكس‌های نادرست بلع باشد. به طور معمول هنگام بلع غذا، زبان نباید به دندان ها فشار وارد کند. اما در برخی از افراد به اشتباه این عادت نادرست به کرات رخ میدهد که باعث به وجود آمدن گپ و فاصله بین دندان های جلو میشود. این عادت نادرست شاید شبیه به یک واکنش بلع باشد، اما برای دندان ها مضر است و حتی میتواند باعث بروز مال اکلوژن شود.

دیاستما همچنین می تواند ناشی از پریودنتیت و بیماری لثه باشد. در این بیماری لثه دچار التهاب و عفونت میشود. اگر پریودنتیت درمان نشود میتواند به بافت دندان ها و همچین لثه آسیب وارد کند.

پریودنتیت می تواند به لق شدن دندان، افتادن آن و سرانجام ایجاد فاصله بیش از حد بین دندان ها منجر شود. علائم بیماری لثه شامل قرمز و متورم شدن لثه، شل شدن دندان ها، خونریزی از لثه و عقب نشینی آن است.

درمان دیاستما

بسته به نوع و علت اصلی ایجاد فاصله و گپ بین دندان ها، درمان این مشکل می‌تواند ضروری باشد و یا نیازی به درمان وجود نداشته باشد. در بسیاری از افراد دیاستما تنها یک مشکل و دغدغه زیبایی تلقی می‌شود و نشان دهنده مشکل خاصی مثل عفونت لثه ها نیست.

استفاده از بریس ارتودنسی یک روش متداول و معمول برای درمان و اصلاح دیاستما است. بریس ها دارای سیم و براکت هایی هستند که به دندان فشار می آورند تا به آرامی آنها را به هم برسانند و فاصله بین دندان ها را ببندند. انواع مختلف بریس ها میتوانند این مشکل را به راحتی حل کنند.

لمینت ها یا استفاده از باندینگ دندان میتواند گزینه های دیگری بجز بریس باشند که به بستن فاصله و دیاستما کمک کنند. در این روش ها از کامپوزیت هایی به رنگ دندان استفاده می شود که می تواند شکاف ها را پر کرده یا روی دندان ها قرار بگیرد تا ظاهر لبخند شما بهبود یابد. این روش همچنین برای پوشاندن تغییر رنگ دائمی دندان و یا ترک خوردن مینای دندان بسیار مفید است.

اگر یکی از دندان های خود را از دست داده اید میتوانید از یک بریج دندانپزشکی استفاده کنید تا فضاهای خالی بین دندان ها را پر کنید.

اگر بافت لثه های فوقانی و جلویی شما بیش از حد رشد کرده باشد و باعث به وجود آمدن گپ بین دندان های جلویی شما شده باشد، دندانپزشک با از بین بردن بافت اضافی به ترمیم دیاستما کمک خواهد کرد. برای بستن کامل شکاف‌ها و فواصل بزرگ ممکن است به بریس نیاز داشته باشید.

اگر دندانپزشک تشخیص دهد علت اصلی ایجاد گپ بین دندان ها و یا لق شدن آنها عفونت لثه ها است، شما باید قبل از اینکه به فکر بستن گپ باشید به درمان عفونت لثه ها بپردازید.

پیشگیری از دیاستما

کسانی که مابین دندان های خود فاصله دارند میتوانند به راحتی به اصطلاح این وضعیت بپردازند. روش های ترمیمی زیادی برای این منظور وجود دارد. اگر مشکل از لثه های شما است، میتوانید از دندانپزشک کمک گرفته و پیش از اقدام به ترمیم فاصله سعی کنید مشکل لثه را حل کنید.

برخی از انواع دیاستما قابل پیشگیری نیستند. اما روش هایی برای کاهش خطر ایجاد آن وجود دارد. برای مثال شما میتوانید بری جلوگیری از بروز این وضعیت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به کودکان خود در جلوگیری از مکیدن انگشت کنید
  • شیوه های صحیح بلعیدن مواد غذایی را یاد بگیرید و به کودکان خود آموزش دهید
  • به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید
  • به طور مرتب مسواک بزنید
  • سالانه دست کم یکبار به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *