طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت های دندان همان مواد سفیدی می باشد که با استفاده از آن پوسیدگی های دندان را ترمیم اما امروزه کامپوزیت ها برای زیبا سازی لبخند استفاده می شوند با استفاده از این مواد می توان کجی دندان، بدرنگی، کوتاهی دندان ها، شکستگی و لب پر شدن آن ها را از بین برد و لبخنذ زیبایی را به بیمار هدیه کرد. اما سوالی که بسیار به وجود می آید این است که طول عمر کامپوزیت دندان چه برای فیلینگ‌ ( پرکردن دندان ) و چه برایطراحی لبخند چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

فیلینگ کامپوزیت چیست؟

فیلینگ کامپوزیت درمانی موادی می باشد که برای ترمیم دندان ها برای بازگرداندن سلامت آن ها انجام می شود این مواد ترکیبی از گلس نرم و پلاستیک و با دندان شما ترکیب شده و حفره به وجود آمده در دندان شما را از بین می برد این مواد که جایگزین خوبی برای آمالگام ها می باشد به دلیل جیوه ای و فلزی نبودن نیاز به تراش کمتری برای قرار دادن آن ها نسبت به آمالگام ها دارد.

این مواد بیشتر برای ترمیم دندان های جلویی که در لبخند فرد تاثیر دارد استفاده می شود و اگر بیمار دوست نداشته باشد دندان او به وسیله آمالگام پر شود در صورت تایید نظر دندانپزشک از فیلینگ کامپوزیت استفاده می شود. اما اصلی این است که طول عمر کامپوزیت ها چقدر است؟

انواع فیلینگ کامپوزیت

نوع اول : فیلینگ‌ های کامپوزیت که ترکیبی از پلاستیک برای انعطاف و از سرامیک برای استحکام استفاده می شود. این نوع فیلینگ ها ارزانترین در بازار هستند.

نوع دوم : این نوع فیلینگ ها از جنس سرامیک می باشد که از نوع اول دوام بسیار زیادی دارند در برخی مواقع به آن فیلینگ پرسلنی نیز گفته می شود.

ماندگاری فیلینگ‌ کامپوزیت چقدر است؟ ( نوع اول )

این نوع فیلینگ ها به با دوامی آمالگام ها نیستند ولی می تواند سالها دوام داشته باشند، این مواد ارزان قیمت تر از مواد دیگر می باشد و می توان در صورت مشکل آن ها را جایگزین کرد، مزیت دیگر فیلینگ کامپوزیت ها این است که حفره های کوچک دندان را می تواند پر کند. اما ما باید انتظار داشته باشیم فیلینگ کامپوزیت بین 10 تا 12 سال در خوشبینانه ترین حالت دوام می آورند.

ماندگاری فیلینگ پرسلنی چقدر است؟ ( نوع دوم )

فیلینگ‌ های پرسلنی بسیار با دوام می باشد و کمترین میزان شکست در زمان کوتاه را طبق مطالعات داشته است.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

چه عواملی بر طول عمر کامپوزیت تأثیر می‌گذارند؟

  1. استفاده فیلینگ کامپوزیت در موقعیت مناسب: باید در نظر داشته باشید که این مواد برای کدام دندان و برای چه حفره ای  به کار برده می شود اینکه کامپوزیت را برای پر کردن حفره های کوچک استفاده کرد می تواند در دوام آن تاثیرگذار باشد.
  2. ترک دخانیات و الکل: استفاده بیش از حد و شدید از سیگار و یا الکل می تواند درصد شکستگی کامپوزیت ها را چه برای طراحی لبخند و چه برای فیلینگ بسیار افزایش دهد.
  3. دندان قروچه: همان طور که می دانید دندان قروچه ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر در هنگام خواب می باشد که تاثیر بسزایی در کوتاه کردن عمر فیلینگ کامپوزیت دارد.
  4. آنچه می‌خورید و می‌نوشید: غذا و نوشیدنی های قندی و اسیدی فرسایش و تخریب دندان ها را افزایش می دهد.
  5. رعایت بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و دهانشویه می تواند علاوه بر اینکه طول عمر کامپوزیت شما را افزایش دهد از پوسیدگی زود رس نیز جلوگیری کند.
  6. تکنیک دندانپزشک: مراجعه به یک دندانپزشک خوب برای اینکه بداند کامپوزیت را چگونه در حفره قرار دهد بسیار اهمیت دارد پس برای اینکه از کار دکتر راضی باشید باید به دندانزپزشک دارای مهارت مراجعه کنید.
  7. استفاده از کامپوزیت با برند معتبر : کامپوزیت ها برند های متفاوتی دارند که هر کدام دارای کیفیت های متفاوتی می باشد پس در نظر داشته باشید به دنانپزشکی مراجعه کنید که از کیفیت مواد آن اطمینان دارید.

هرگونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *