تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان چیست؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت

لمینت دندان و کامپوزیت دندان

همان طور که می دانید لمینت های سرامیکی و کامپوزیت ونیر هر دو موادی برای اصلاح طرح لبخند و از بین بردن عیوب دندان ها مانند لب پر شدن دندان ها، زردی و بدفرمی می باشد. اما اکثر افرادی که نیاز به فیسینگ دندان دارند و به مطب دانداپزشکان زیبایی مراجعه می کنند یکی از سوالات رایج آن ها تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان است که معمولا دندانپزشک پس از توضیحی مختصر درباره هر دو روش بهترین روش را با توجه به فرم دندان های بیمار به او پیشنهاد می کند.

ما در ادامه این مقاله ابتدا شما را با دو روش لمینت و کامپوزیت دندان آشنا می کنیم و سپس تفاوت آن ها با یکدیگر را به صورت کامل بیان می کنیم تا با پیش زمینه بتوانید نزد دندانپزشک بروید.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

لمینت سرامیکی چیست؟

برای انجام فیسینگ و طراحی لبخند با استفاده از لمینت سرامیکی ابتدا باید دندان های بیمار تراشیده شود، سپس با قالبگیری توسط لابراتوار  لیمیت های سرامیکی ساخته می شود و دندانپزشک آن را بر روی دندان های تراشیده متصل می کند.پروسه تراش دندان ها، قالب گیری، تایید قالب و چسباندن آن حدود 2 الی 3 هفته زمان می برود. در هر جلسه مراجعه بیمار ممکن است 2 تا 3 ساعت زمان برای دندانپزشک لازم باشد تا مراحل درمان را پیش ببرد. لیمنت دندان رنگ های متفاوتی دارد که از رنگ طبیعی تا رنگ خیلی روشن می باشد که با توجه به سلیقه خود بیمار و نظر دندانپزشک بهترین رنگ برای بیمار انتخاب می شود.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر Composite مانند لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد و درمان آن حدود 5 الی 6 ساعت در یک جلسه زمان خواهد برد. این نوع درمان قابل برگشت می باشد و بیمار می تواند بعد از مدتی کامپوزیت ها را از روی دندان خود بردارید زیرا دندان های او تراشیده نشده اند. در جلسه درمان دندانپزشک مواد کامپوزیت ونیر را بر روی دندان قرار می دهد و آن را با استفاده از دستگاه ها فرم می دهد. کامپوزیت ونیر مانند لمینت ها رنگ های متفاوتی دارند که می توان با توجه به سلیقه و نظر دندانپزشک بهترین گزینه را انتخاب کرد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

مقایسه لمینت دندان و کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان در صورت لب پر شدن آن به هر دلیلی قابل درمان و ترمیم می باشد. در صورتی که لمینت دندان اگر دچار این مشکل شود قابل ترمیم نخواهد بود.
  • کامپوزیت دندانی معمولا بعد از گذشت مدت زمان خاص ( حدود یکسال ) نیاز به پالیش دارند تا رنگ آن به حالت اولیه بازگردد اما لمینت های دندانی نیاز به پالیش ندارند.
  • همان طور که در توضیحات جداگانه لمینت و کامپوزیت خواندید لمینت های دندانی نیاز به تراش خوردگی دندان و قالب گیری دارد اما کامپوزیت دندان نیاز به این کار ندارد.
  • طول درمان لمینت دندان حدود 2 لی 3 هفته می باشد در صورتی که کامپوزیت دندان در یک جلسه 5 الی 6 ساعت اتمام پیدا می کند
  • هزینه لمینت دندان نسبت به هزینه کامپوزیت دندان بیشتر خواهد بود بنابراین انجام کامپوزیت دندان نسبت به لمینت به صرفه تر خواهد بود و برای کسانی که می خواهند هزینه کمتری را متقبل شوند مناسب تر می باشد.

معایب لمینت دندان و کامپوزیت دندان

  • اگر بخواهیم از معایب هر دو روش با شما صحبت کنیم در هر دو روش درمانی ممکن است لثه عفونت کند، برای دندان ها ایجاد حساسیت و آلرژی کند، ممکن است باعث پوسیدگی در دندان ها شود ( در صورتی که دندانپزشک از مواد با کیفیت استفاده نکرده باشد و نوع قالب گیری و یا انجام کامپوزیت درست و استاندارد نباشد)، دشواری در غذا خوردن برای برخی از بیماران و همچنین استفاده از دو روش ممکن است بعد از گذشت حدود 10 تا 15 سال نیاز به تعویض داشته باشد.

هر گونه کپی برداری از این محتوا ممنوع و شامل پیگرد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *