پروتز دندان چیست؟ و انواع پروتز دندان چه کاربردی دارد؟

پروتز دندان

معرفی پروتز دندان

وقتی دندانی به هر دلیلی دچار پوسیدگی می شود و آسیب می بیند و آسیب وارد شده به آن به دلیل شدت زیاد قابل جبران نمی باشد بنابراین آن دندان کاملا از بین رفته و باید از دهان خار ج شود. بنابراین جای آن خالی خواهد ماند، روش های مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان وجود دارد یکی از مهمترین راه های درمانی پروتز دندان می باشد که نوع ها و روش های مختلفی دارد. در ادامه این مطلب انواع پروتز های دندانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع پروتز های دندانی

به طور کلی پروتز های دندانی به دو نوع پروتز پارشیل یا ناکامل ( پروتز دندان ثابت ) و پروتز دندان کامل ( پروتز دندان متحرک ) تقسیم می شود. اگر بیمار به دلایل مختلف به صورت کامل دندان های خود را از دست داده باشد معمولا دندانپزشک متخصص پروتز دندانی از پروتز کامل استفاده خواهد کرد. اما اگر تعدادی از دندان ها دچار آسیب باشند از پروتز پارشیل یا ناکامل ( پروتز دندان ثابت ) استفاده می شود.

پروتز دندان

پروتز دنـدان متحرک چیست؟

پروتز های کامل یا همان پروتز های دندانی متحرک به دو نوع فوری و  معمولی تقیسم خواهند شد. پروتز های فوری به صورت موقت تا زمان درست شدن پروتز های معمولی استفاده خواهند شد. معمولا تا زمان آماده شدن پروتز معمولی 12 هفته زمان برده می شود که در آن حین از همان پروتز فوری استفاده می کنند.این نوع پروتز که به دندان مصنوعی نیز معروف است در لابراتور های دندانساز برای بیمار ساخته خواهد شد.

پروتز دنـدان ثابت چیست؟

پروتز دندان ثابت یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندان های با تخریب گسترده گذاشته می شود. که به روکش دندان  یا Dental crowns نیز معروف است.

انواع روکش دندان ثابت

  • آلیاژهای نیمه قیمتی (semi precious)
  • آلیاژهای معمولی (non precious)
  • روکش سرامیکی دندان (all ceramic)
  • روکشهای تمام فلزی ( all metal)
  • آلیاژهای قیمتی ( precious)

انواع دندان مصنوعی

  • دندان مصنوعی ثابت
  • دندان مصنوعی تکه ای یا جزئی
  • دندان مصنوعی کامل

پروتز دندان

آیا بیمه هزینه پروتز دندان را برای بیمار متقبل می شود؟

بسته به وضعیت بیمه بیمار و نوع بیمه معمولا قسمتی یا تمام هزینه هر نوع پروتز های دندانی به بیمار برگرداننده خواهد شد.

هزینه پروتز دنـدانی چقدر است؟

هزینه پروتز دنـدانی بسته به نوع آن ( ثابت – متحرک )، تخصص دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی و… متفاوت می باشد، برای اطلاع از هزینه دقیق پروتز دندان بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید که او با بررسی و معاینه بهترین گزینه را برای دندان های شما انتخاب کند و هزینه را به شما اعلام کند.

هر گونه کپی برداری از این محتوا ممنوع و شامل پیگرد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *