فواید ریتینر و نگهدارنده ارتودنسی دندان چیست؟

فواید ریتینر

فواید ریتینر و نگهدارنده ارتودنسی

بریس ارتودنسی برای افراد مختلف لبخند زیبایی به وجود می آورد. و نگهدارنده از این لبخند محافظت کرده، و آن را برای همیشه تثبیت می‌کند. استفاده از بریس و پس از آن ریتینر ارتودنسی به طور چشمگیری می‌تواند علاوه بر بهبود طرح لبخند افراد، سلامتی کلی دهان و دندان را نیز بهبود ببخشد.

اگرچه از نگهدارنده های دندان معمولاً برای حفظ حالت و موقعیت دندان‌ها پس از همتراز کردن به وسیله بریس استفاده می‌شود، اما مزایای استفاده از آن تنها محدود به تثبیت موقعیت دندان ها نمیشود.

آیا می‌دانید استفاده از یک نگهدارنده می‌تواند به حل و یا دست کم کاهش مشکلات گفتاری در کودکان نیز کمک کند؟ استفاده از این ابزار به صورت ویژه در کودکان میتواند بسیار موثر باشد. اگر قصد تهیه و یا استفاده از این محصول ارتودنسی را دارید بهتر است با مزایا، فواید و برخی نکات دیگر درباره ریتینر ارتودنسی بیشتر آشنا شوید. در این مقاله با برخی از مزایای این ابزار آشنا خواهید شد.

چرا باید از ریتینر استفاده کنیم و فواید ریتینر چیست؟


ریتینر های دندان اکثراً به عنوان آخرین مرحله از درمان ارتودنسی استفاده می شوند. بعد از برداشتن بریس ها، دندان ها می توانند به وضعیت اصلی و قبلی خود برگردند. بنابراین، استفاده طولانی مدت از نگهدارنده دندان ها می‌تواند به حفظ موقعیت دندانهای صاف کمک کند.

بهترین متخصص برای ارتودنسی دندان در شیراز

خلاص شدن از شر باکتری و پلاک از ویژگی های فواید ریتینر

به گفته آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD)، مسواک زدن، تمیز کردن، از بین بردن پلاک ها و کاهش حفره دندانی در دندان هایی که صاف هستند، بسیار آسانتر است. اما این تنها فایده داشتن دندان هایی صاف و همتراز نیست. داشتن دندان هایی همتراز به افراد مخصوصا به کودکان کمک میکند تا غذای خود را به درستی بجوند و بخش بزرگی از فرایند گوارش یعنی جویدن را به درستی انجام دهند.

با جویدن بهتر، افراد مواد مغذی بیشتری را از طریق خوردن مواد غذایی دریافت می کنند. یکی از مزایای توانایی جویدن بهتر غذا به طور کامل، افزایش تولید بزاق است. بزاق بیشتر به معنی افزایش تعداد آنزیم های گوارشی، برای کاهش پلاک ها و کاهش حفره ها در دندان است. بنابراین ریتینر ارتودنسی با صاف کردن دندان ها میتواند به جویدن بهتر غذا توسط افراد مختلف کمک کند.

ریتینر به مدیریت بیماری دیابت کمک می‌کند

استفاده صحیح از ریتینر هم در کودکان و هم در بزرگسالان می‌تواند به تراز کردن دندان ها کمک شایانی بکند. علاوه بر این، می‌توان با قطعیت گفت که بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامتی کلی دهان با کمک این ابزار ارتودنسی بسیار آسانتر و تاثیرگذار است.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا (ADA)، سلامت ضعیف دهان و دندان می تواند اثرات نامطلوبی بر روی بدن اشخاصی که دیابت دارند بگذارد و مشکلات آن ها را تشدید میکند.

بنابراین از آنجایی که ریتینر ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را ارتقاء میدهد، استفاده از آن به همراه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم میتواند برای اشخاصی که دیابت دارند مفید باشد.

بهبود تنفس با ریتینر دندان از فواید ریتینر

یک مزیت کمتر شناخته شده نگهدارنده ارتودنسی این است که در برخی از کودکان، میتواند به بهبود تنفس کمک کند. انواع خاصی از نگهدارنده‌ها، طبق دستورالعمل مصرف کننده دندانپزشکی، نه تنها به صاف کردن دندان‌ها یا تراز کردن فک کمک میکنند بلکه برای حل مشکل خروپف یا تنفس در شب نیز استفاده می شوند.

ریتینر دندان به مشکلات گفتاری در کودکان کمک می‌کند

برخی از کودکان برای درمان مشکلات گفتاری خود از ریتینر ارتودنسی استفاده میکنند. متخصصان معتقدند که نگهدارنده می تواند به زبان کمک کنند که هنگام ادای حروف و کلمات در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. یکی از فواید ریتینر این است که به بچه هایی که مشکلات ادای کلمات دارند کمک میکنند که هنگام یادگیری توسعه دایره لغات خود صدای حروف و کلمات مختلف را به درستی ادا کنند.

عادت به استفاده از ریتینر

مدت زمان لازم برای شکل گیری یک عادت جدید برای هر شخص متفاوت است. شما باید کاری کنید که استفاده از نگهدارنده برای کودک شما جذاب باشد. تا بتواند راحت تر با آن کنار بیاید. دنبال کردن نکات زیر میتواند به شما کمک کند تا بهتر و راحت‌تر با استفاده از ریتینر کنار بیایید و به آن عادت کنید:

یک جعبه یا کیف حمل کننده بزرگ را برای نگهداری جای ریتینر انتخاب کنید. اگر روی این جعبه یا کیف تصاویر قهرمان کارتودنی یا فیلم مورد علاقه فرزند شما باشد به احتمال زیاد کودک از آن استقبال خواهد کرد. و جای آن را نیز فراموش نخواهد کرد.
روی یک برگه برای فرزند خود یادداشت بگذارید. این کار باعث میشود که او زودتر به گذاشتن ریتینر عادت کند. به علاوه با دیدن یادداشت به او یادآوری میشود که باید از نگهدارنده خود استفاده کند.
درست مانند کلیدهای خانه و یا سویچ ماشین که در یک جای مخصوص نگهداری میشوند، کیس ریتینر را در یک جای مشخص قرار دهید تا در هر موقعیتی بتوان آن را به موقع پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *