باید ها و نباید های غذا خوردن با بریس دندان

غذا خوردن با بریس دندان

غذا خوردن با بریس دندان

هنگامی که از بریس ارتودنسی استفاده می‌کنید چه مواد غذایی باید بخورید؟ آیا می‌توان خوراکی هایی مثل شکلات و چیپس خورد؟ آیا غذاهایی وجود دارند که حین درمان با بریس‌ها نباید آن ها را مصرف کرد؟ آیا تا زمانی که بریس دارید، تنها باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید؟

این سوالات تنها تعداد معدودی از انبوه سوالاتی است که افراد درباره مصرف مواد غذایی در حین درمان با بریس‌ارتودنسی در ذهنشان نقش می‌بندد. ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. و شما را با غذاهایی که باید حین درمان بخورید و یا غذاهایی که نباید در این وضعیت مصرف کنید آشنا خواهیم کرد. برای دست یافتن به پاسخ سوالات خود ادامه مقاله را حتما مطالعه بفرمایید.

چرا باید از مصرف برخی غذاها در حین درمان با بریس ارتودنسی اجتناب کرد؟

متخصص ارتودنسی به شما توصیه می‌کند که هنگام استفاده از بریس، نسبت به عادت های غذایی خود احتیاط کنید و همواره طی پروسه درمان، نکات مراقبتی را رعایت کنید. بریس شما دارای براکت، بند و سیم است که همه آنها می‌توانند در اثر خوردن برخی مواد غذایی آسیب ببینند. خوردن غذاهای نامتعارف در این دوره می تواند منجر به آسیب جدی به بریس شده که می‌تواند روند هماهنگ و صاف شدن دندان ها شما را مختل و آهسته کند.

در کنار احتمال آسیب به بریس، خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند باعث پوسیده شدن بافت دندان شود. که این می‌تواند سلامت کلی دهان ودندان شما را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی بریس دارید بیش از هر موقعیت دیگری ذرات مواد غذایی به دندان های شما می‌چسپد. و طبیعتا جدا کردن آن نیز دشوارتر خواهد بود. اگر بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی مسواک نزنید و یا دهان خود را شستشو ندهید، دندان های شما علاوه بر پوسیده شدن، دچار تغییر رنگ خواهند شد.

این ذرات می‌توانند باعث تشکیل پلاک و تارتار شوند و روند جرم گیری و سفید کردن دندان ها پس از برداشتن بریس ها را با دشواری مواجه میکنند.

چه غذاهایی را نباید حین درمان با بریس مصرف کرد؟

در ادامه برخی از مواد غذایی که نباید از آن ها مصرف کنید آورده شده است:

بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز

پاپ کرن یا ذرت بو داده

برخی از غذاهای ترد مانند پاپ کورن، توانایی شل کردن بندها، براکت ها و خم کردن سیم های ارتودنسی را دارند. پاپ کرن همچنین می تواند در اجزای بریس گیر کند و باعث تسریع روند پوسیدگی و حتی بروز درد در دندان شما شوند. علاوه بر ذرت بود داده از مصرف آجیل نیز خودداری کنید.

آب نبات

غذاهای سفت و سخت نیز می‌توانند به راحتی به بریس و دندان های شما آسیب برسانند. از مصرف مواد سفت و سخت زیر نیز خودداری کنید:

  • انواع آب نبات ها
  • بعضی از سبزیجات خام مانند هویج
  • بادام زمینی
  • بیسکویت (مثلا ساقه طلایی!)
  • یخ

شیر بلال

اصولا خوردن غذاهای مختلف با دندان های جلو، می‌تواند کمی دردسر ساز شود. زمانی که بریس دارید از خوردن بلال نیز خودداری کنید. زیرا شما مجبورید با دندان های جلوی خود آن را بخورید. و ممکن است باعث خم شدن سیم و یا شکستن آن شود. به علاوه شما مواد غذایی ریزی که از خوردن شیربلال در دندان گیر میکند قابل تصور نیست. به طور مشابه از خوردن موارد زیر نیز اجتناب کنید:

  • بال و یا پاچین مرغ
  • گلابی و سیب
  • خیارشور
  • گوشت دنده

پیتزا

غذاهایی مانند پیتزا که نیازمند جویدن زیاد هستند می‌توانند برای بریس های شما فاجعه بار باشند. آنها می توانند به براکت گیر کنند و ممکن است خوردن آنها سخت باشد. از خوردن مواد غذایی مشابه زیر نیز پرهیز کنید:

  • تکه های بزرگ گوشت که زیاد نپخته
  • شیرینی های سفت
  • گوشت دودی

آب نبات، نقل و شکلات نرم اما چسپناک

غذاهای قندی و چسبنده حتی اگر بریس نداشته باشید همیشه برای دندان ها بد و مضر هستند. اما، اگر بریس دارید مشکل بدتر نیز خواهد. زیرا غذاهای چسبنده می توانند به اجزای مختلف بریس گیر کنند. به طور مشابه از مصرف موارد زیر نیز پرهیز کنید:

  • کارامل
  • شیرین بیان
  • تافی
  • آدامس خرسی
  • ترشی

بنابراین باید هنگام استفاده از بریس ارتودنسی چه نوع مواد غذایی را مصرف کنیم؟

اکنون که متوجه شدید چه غذاهایی برای شما خطرناک هستند. نوبت به معرفی تعدادی از غذاهایی که می‌توانید در این دوره مصرف کنید صحبت خواهیم کرد. برخی از این غذاها در ادامه توضیح داده شده اند:

گوشت بدون استخوان

قبل از هر چیزی باید بدانید که زمان استفاده از بریس به هیچ عنوان نباید گوشت اطراف استخوان هایی مثل دنده، بال یا پاچین مرغ را بخورید زیرا کار خطرناک و اشتباهی است. تنها در صورتی گوشت بخورید که:

  • کاملا پخته شده باشد
  • تکه تکه شده باشد
  • به راحتی و در مدت زمان کمی جویده شود

پاستا، سیب زمینی و برخی نان‌ها

عاشق کربوهیدرات هستید؟ مصرف بیشتر انواع ماکارونی، سیب زمینی و نان ها در حین داشتن بریس‌ها ایمن است و مشکل خاصی برای شما به وجود نخواهد آورد. فقط دقت داشته باشید که از خوردن نان های سفت شده و یا به اصطلاح خودمانی بیات جدا خودداری کنید.

غذاهای گیاهی نرم

قبل از رو آوردن به مصرف سبزیجات باید دقت کنید که شما نمی‌توانید از سبزیجات خام مصرف کنید و باید دور آن ها را برای مدتی خط بکشید. در عوض می‌توانید سبزیجات سخت‌تر مانند هویج را جوشانده یا طبخ کنید تا جویدن آنها راحت تر شود.

بسیاری از میوه های تازه

تهیه میوه های تازه و صد البته کاملا رسیده یکی از نیاز های ما انسان ها است. بیشتر افراد از میوه هایی مانند موز، زغال اخته یا توت فرنگی لذت می برند که نرم هستند و برای جویدن ایده آل و بدون دردسرند. توصیه می کنیم از مصرف سیب کال با پوست خودداری کنید در عوض آن را پوست بکنید، تکه تکه کنید و یا آب آن را بخورید.

سوپ ها

سوپ یک غذای کامل و ایده آل برای برای کسانی است که بریس دارند. اگر به تازگی به دندان های خود براکت متصل کرده اید و یا یک جلسه تنظیم بری را پشت سر گذاشته اید بهترین حالت این است که بیشتر سوپ بخورید. سوپ علاوه بر تامین انرژی بدن شما، از آنجایی که جویده نمیشود آسیبی به بریس‌و اجزای آن وارد نخواهد کرد.

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند ماست، شیر و پنیرهای نرم نیز همه بی خطر هستند. دقت کنید که حتی پس از مصرف این مواد غذایی سالم و پرخایت شما باز هم برای تامین سلامتی دندان های خود باید مسواک بزنید.

انواع خاصی از آب نبات در اعتدال

در حالی که آب نبات های سخت و شیرینی های چسبنده کاملاً غیرقابل استفاده اند و نباید مصرف شوند، انواع خاصی از آب نبات و شیرینی ها را می توان در حد متوسط میل کرد. یک کاپ کیل حاوی مقداری کره بادام زمینی، پودینگ و یا بسیت شکلاتی میتواند به صورت کنترل شده و گاه به گاه مصرف شود. فقط باید دقت کنیبد که پس از مصرف این مواد حتما باید مسواک زده و دهان خود را شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *