بریس سرامیکی دندان چیست ؟ معایب و مزایای بریس سرامیکی چیست ؟

بریس سرامیکی دندان

بریس سرامیکی دندان

بریس سرامیکی دندان (Ceramic braces) شبیه به بریس های فلزی هستند. با این تفاوت که در این نوع بریس‌ها، به جای استفاده از براکت ها و سیم های فلزی خاکستری رنگ، از سیم و براکت شفاف یا رنگی استفاده می‌شود.

امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند به جای استفاده از بریس‌های فلزی از نوع سرامیکی این ابزار استفاده کنند. زیرا وجود بریس‌های سرامیکی در دهان شما و بر روی دندان ها، کمتر جلب توجه می‌کند. اما استفاده از این ابزار نیز حواشی، معایب و مزایای خاص خود را دارد. در این مقاله به معرفی کامل بریس سرامیکی و همچنین معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شیراز

جوانب مثبت و منفی بریس‌های‌ سرامیکی

مزایا بریس سرامیکی دندان

این نوع، کمتر از بریس‌های فلزی قابل مشاهده هستند. مواد سرامیکی به کار رفته در این بریس‌ها می‌توانند به صورت شفاف یا حتی رنگی باشند. این ابزار میتوانند در دراز مدت به صورت موثرتر دندان ها را به موقعیت دلخواه ما برسانند.
این ابزار دندان‌ها را سریعتر از الاینرهای شفاف حرکت می دهند. بریس سرامیکی دندان حدود 18 تا 36 ماه طول می‌کشد تا دندان های شما را صاف کند. اما الاینرها برای صاف کردن دندان ها مدت زمان طولانی تری را می‌طلبند.
در انتخاب رنگ بریس سرامیکی دندان آژاد هستید. این بریس‌‌ها تقریباً در هر رنگ قابل تصوری در دسترس هستند.

معایب بریس سرامیکی دندان

آنها گرانتر از بریس‌های فلزی هستند. این نوع، ممکن است باعث ایجاد حساسیت لثه شوند. براکت‌های سرامیکی نیز بزرگتر از براکت های فلزی هستند. که این می تواند تمیز کردن اطراف براکت های شما را سخت تر کرده و منجر به تورم لثه یا عقب نشینی لثه ها شود.
دوام این نوع، از دوام فلز بسیار کمتر است. بریس سرامیکی دندان بیش از دو برابر بیشتر از نوع فلزی احتمال شکسته شدن دارد. همچنین روند از بین بردن چسب هنگام برداشتن بریس‌ها، به سطح دندان شما (مینای دندان) آسیب می‌رساند.

چه کسی کاندیدای خوبی برای بریس سرامیکی است؟

این نوع از بریس ها برای اشخاصی مناسب هستند که تمام دندان های دائمی آن ها در آمده باشد و رشد آن ها نیز متوقف شده باشد. این وضعیت باعث روند اصلاح سریع تر و احتمال شکستن براکت ها به دلیل فشار وارد شده از سوی دندان کاهش پیدا کند.

اگر می‌خواهید بریس‌های شما ظریف و زیباتر باشد، حتما از نوع سرامیکی آن ها استفاده کنید. از آنجا که آن‌ها معمولاً رنگ دندان یا سفید و شفاف هستند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر در یک کار تمام وقت یا در دانشگاه حضور داشته باشید، استفاده از آنها برای صاف کردن دندانتان میتواند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشد.

طول درمان در مقایسه با بریس فلزی یا الاینر شفاف

بریس سرامیکی دندان حدود یک سال و نیم تا سه سال زمان نیاز دارد تا دندان های شما را صاف کند. که درمقایسه با بریس های فلزی مدت زمان بیشتری نیاز دارد. این نوع بریس، به اندازه کافی دوام ندارد. بنابراین همزمان با حرکت دندان ها به موقعت مد نظر متخصص ارتودنسی شما، نیاز به تعویض براکت ها نیز احساس خواهد شد. تمام این مشکلات باعث میشود که مدت زمان درمان با این نوع ابزرا کمی طولانی تر باشد.

بنابراین به طور کلی از آنجا که براکت های سرامیکی راحت تر می شکنند، روند صاف شدن ممکن است به دلیل تاخیر در صاف شدن در مراجعه های میانی به متخصص ارتودنسی برای رفع براکت های شکسته بیشتر طول بکشد.

دوام بریس سرامیکی

بریس سرامیکی دندان نسبت به نوع فلزی آن‌ها بسیار کم دوام تر هستند، زیرا فلز نسبت به سرامیک محکم‌تر است. به طور معمول بر آورد می‌شود که بریس‌های‌سرامیکی بیش از دو برابر بیشتر از بریس‌های‌فلزی شکسته می‌شوند. (حتی در اثر تماس عادی از گاز گرفتن.)

چنانچه مشغول انجام ورزش حرفه ای یا سنگینی هستید که احتمال می‌رود به دهان و دندان شما آسیب وارد شود، باید بدانید که بریس های فلزی برای شما گزینه مناسب تری است.

لکه دار شدن بریس ها

براکت‌های سرامیکی به راحتی لکه دار نمی‌شوند. اما اتصالات الاستیکی که برای اتصال آن‌ها به سیم ها به کار میروند میتوانند لکه دار شوند. دنبال کردن نکات زیر میتواند باعث کاهش لکه پذیری و رنگی شدن پیوندهای براکت های سرامیکی شود:

  • بلافاصله بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. این امر به از بین بردن باقیمانده مواد غذایی که ممکن است باعث لکه دار شدن و تغییر رنگ براکت ها شود کمک میکند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ دندان میشود خودداری کنید. مواد خوراکی مثل گوجه فرنگی، شراب، قهوه، چای، نوشابه یا چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و خردل میتوانند موجب تغییر رنگ آن ها شوند.
  • سیگار کشیدن می تواند لکه های زرد رنگ را روی دندان ها و تمام اجزای بریس شما ایجاد کند. بنابراین سیگار نکشید.
  • از خمیردندان سفید کننده استفاده نکنید. زیرا مواد سفید کننده می توانند باعث شوند سطح زیر براکت ها با باقی دندان همرنگ نباشد.
  • مرتباً متخصص ارتودنسی خود را ببینید. متخصص ارتودنسی شما می تواند به شما در نگهداری بریس و براکت سرامیکی کمک کند.

انتخاب رنگ بریس سرامیکی


رنگ هر جزء از پرانتزهای سرامیکی شما می تواند در طول دوره درمانی شما تغییر کند. این اجزاء عبارتند از:

  • براکت ها
  • سیم ها
  • بندها

تمام این اجزا میتوانند رنگی انتخاب شود. در هر رنگی که شما تصور میکنید میتوانید اجزای بریس سرامیکی دندان خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *