همه چیز درباره بازسازی تاج دندان

همه چیز درباره بازسازی تاج دندان

شاید در گذشته های نه چندان دور افرادی را مشاهده کرده باشیم که دندان طلا یا نقره گذاشته و فکر می کردیم این کار را برای زیباتر شدن صورت انجام می دهند اما امروزه متوجه شده ایم که دندان های این افراد نیاز به پوششی شبیه دندان واقعی داشته که در گذشته این پوشش های به ظاهر طبی موجود نبوده است. اما امروزه و با پیشرفت علم، مواد زیادی جایگزین طلا و نقره شده و دندان های شما را به شکل طبیعی پوشش می دهند. در این مطلب قصد داریم همه چیز درباره بازسازی تاج دندان را به شما بگوییم.

تاج دندان چیست؟

دندان ها از دو بخش ریشه و تاج تشکیل شده اند. ریشه در داخل لثه ها و تاج آن چیزی است که بیرون از لثه ها بوده و ما آن را به نام تاج دندان می شناسیم.تاج دندان همواره در معرض خطراتی مثل شکستگی، پوسیدگی، تغییر رنگ و دیگر خطرات بوده و باید در حفظ و نگهداری آن بسیار بکوشیم.

چه زمانی نیاز به بیلداپ دندان داریم؟

بهترین زمان برای انجام بیلداپ دندان زمانی است که دندان دچار پوسیدگی و شکستگی شده و در حال از دست دادن نسج است و پزشک باید به درمان و بازسازی ریشه ی دندان بپردازد. پس از این مرحله است که تاج دندان را با مواد مختلف از جمله پروتز های درمانی پوشش داده و اقدام به بیلداپ می نمایند.

بازسازی تاج دندان چگونه است؟

  1. برای بازسازی تاج دندان از دو روش استفاده می گردد:
    ترمیم با پروتز یا روکش ثابت (که استفاده از پروتز باعث زیبایی بیشتر دندان می گردد)
  2. ترمیم با میلداپ (در این روش دندان تقریبا سالم بوده و در بخش های درمان شده نیاز به ترمیم می باشد.)

بازسازی تاج دندان

درمان تاج دندان

اگر مینای دندان دچار آسیب دیدگی شده باشد دندانپزشک به درمان تاج دندان اقدام می نماید که به دو صورت انجام می پذیرد:
روکش دندان و بیلداپ که این دو روش را پزشک شما در صورتی که تشخیص دهد برای شما انجام خواهد داد و شکل ظاهری دندان شما بهبود پیدا خواهد کرد.

توجه!

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع پروتزهای دندانی به لیست ما در اینباره مراجعه کنید.

آیا ترمیم دندان بدون تاج با بیلداپ دندان امکانپذیر است؟

پزشک بر اساس میزان تخریب دندان های شماست که روش های درمانی را مشخص می نماید. اگر آسیب مینای دندان کم باشد اقدام به پر کردن دندان با موادی مثل آمالگوم می نماید اما در شرایطی که مینا به کلی از بین رفته باشددندانپزشک از پست و کور برای روکش دندان استفاده می کند و نمی توان بیلداپ را انجام داد.

نکات مهم در بازسازی تاج دندان

در این مورد باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:
ابتدا باید آماده سازی، تغییر شکل و تراشیدن دندان برای جایگزین نمودن تاج دندان و قرار دادن تاج دندان موقت توسط دندان پزشک انجام گیرد.
باید از این تاج جدید به خوبی مراقبت نموده و از جویدن آدامس و کارامل و استفاده از نخ دندان خود داری نمایید.
پس از آن است که جایگذاری تاج دندان دائمی به جای نمونه ی موقت آن انجام می پذیرد. البته باید در نگهداری تاج دندان خود بسیار دقت نمایید و به طور مرتب و البته مناسب مسواک زدن را انجام دهید تا تاج دندان های شما حفظ گردد.

هر گونه کپی برداری از محتوای فوق بدون درج منبع سایت پیگرد قانونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *